Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

golf

Skrivet av milolo
ska köpa ny (gammal) bil, men jag fattar inte vad alla förkortningar betyder. Kan inte heller hitta vettig info någonstans. Någon som vet???

Jag letar efter en golf variant, årsmodell 94-96. Vad innebär då:
-CL i modellnamnet?
-TD och TDI?
-VR6-stylad?
-GT-utrustad?

Vad är skillnaden på de som har svart plast ovanför däcket, alltså som syns, och de som ser ut som "vanligt" med bara plåt? (nån som förstår vad jag menar?!?!;)

Till sist - vad ska man hålla utkik efter när det gäller en äldre golf? Ska man kolla efter lågt miltal, eller heller ta en senare årsmodell?

Många frågor, tar tacksamt emot åsikter och tips... och förklaringar..;)

*vilsen*
Svar på tråden: golf

Några svar...

Skrivet av  Bengt
- CL är utrustningsnivå. Under några år använde VW utrustningsnivåerna CL, GL och GT. CL var enklast av dessa, GL lite lyxigare och GT lite sportigare. I Sverige var CL och GL vanligast. Eventuellt fanns en enklare version L också.
- TD eller TDi. Båda är förkortningar för dieselmotorer, TurboDiesel och TurboDieselinjection. TDi (eller TDI) är en nyare och starkare (mer effekt och vridmoment) konstruktion.
- VR6 stylad. Antar att vissa detaljer på utsidan (strålkastare?) har bytts ut till den typ som finns på VR6 (6 cylindrig motor).
- GT-utrustad se ovan..
Svart plast ovanför däcken tror jag du menar skärmbreddare. Några årsmodeller hade det, andra inte. Detta varierade också mellan utrustningsnivåer och årsmodeller.
Jag skulle titta på allmänna skicket snarare än miltal. Det finns skruvade mätare även i Sverige...
Titta speciellt på rost, några är riktiga rosthögar. Själv hade jag en Jetta som började rosta redan efter 5 år..
 

jättetack!! *imt*

Skrivet av  milolo
-
 

Artiklar från Familjeliv