Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

angående däck

Skrivet av AO
hur pass bra är det egentligen med allrounddäck? Nån som vet? Är de likvärdiga med vinterdäck? Förstår kanske att dubbdäck är bättre men borde man köra allrounddäcken på sommarn o iaf skaffa sig dubbdäck till vintern?
Svar på tråden: angående däck

Så där!

Skrivet av  Fredde H
Visst är däck som är framtagna för en viss temperatur bättre, men allrounddäck är en kompromiss mellan båda.

Det som är den stora nackdelen är att de på sommaren slits mycket snabbare, detta då gummiblandningen måste vara mjukare i ett däck som skall klara av minusgrader, på sommaren när det blir varmt kommer de att bli mjukare än normala sommardäck och slitas snabbare.

Jag köper hellre en uppsättning vinter och sommardäck, även om tanken är god med ett däck som klarar både och.
 

ja

Skrivet av  AO
vi har också alltid haft 2 uppsättningar förr men nu när vi köpte ny bil så satt det allround på men vi ska väl testa den här säsongen o se vad vi tycker. Min största oro är väl att de inte ska ta halka lika bra och därför vara lite osäkra...

Tack för ett bra svar!
 

Motorjournalisterna

Skrivet av  PBSthlm
brukar vara väldigt krititska till allrounddäck.

Kompromissa inte med säkerheten.
 

En sak

Skrivet av  Fidde
att kolla upp är om de är godkända för vinterbruk i Sverige ( dvs om du har M/S-märkning på sidan på däcket). Det är nämligen ett krav att ha vinterdäck från 1/12-31/3 och allrounddäck har tidigare kritiserats för att inte matcha vägverkets krav på vinterdäck. Sen har Fredde H ovan helt rätt i att de som regel slits mer på sommaren, så frånga är om det verkligen lönar sig att köra dem året om även om de uppfyller kraven ?
 

Vi har haft

Skrivet av  Signe
ett MS-däck för sommarbruk med finare mönster och ett MS-däck för vinterbruk med grövre mönster.

Nu fick vi tag på dubbdäck men även dessa är MS-däck, det är ju så med lite större dimensioner, fast de är riktigt grovmönstrade med då dubb i.
Problemet med MS-däck och dubb är att de gärna vill krypa ur eftersom de är lite för mjuka.
 

jag har haft

Skrivet av  anne.h
dubbfria vinterdäck, säger en sak: ALDRIG mer!
Efter att ha glidit ner för en backe som jag smög mig över krönet på kommer jag aldrig att kompromissa mer, inte ett däck utan fräscha dubbar kommer på min bil vintertid! Känslan av att glida okontrollerat ut i en korsning är inte särskilt upplyftande..

Bor du där det inte är is på vintern så är de kanske ok, men här blir det is och snö om vartannat, så här förslår de inte långt, allrounddäcken.

Varför du skulle köra med allrounddäck på sommaren förstår jag däremot inte? Om du iaf har dubbdäck på vintern så håller sommardäcken bättre mot slitage.
 

nej

Skrivet av  AO
jag har inga dubbdäck nu. Köpte en ny bil i helgen som det satt allround på. Och vill ja ha dubbdäck på vintern så tänkte ja om man kunde köra allround på sommarn annars måste ja ju köpa sommardäck också o så mycket pengar vet ja inte om ja har.

Vi bor i stockholm men känner kanske ändå att det är bättre med dubbdäck. Vill inte riskera att halka omkring...
 

Det är väl skillnad

Skrivet av  PBSthlm
på dubbfria vinterdäck och allrounddäck.

I Stockholm behöver man oftast dubbdäck.
 

Är det?

Skrivet av  anne.h
Här säger däckhandlaren iaf att de är samma däck.
 

Jag har nog aldrig varit

Skrivet av  PBSthlm
med om att man kallar dubbfria vinterdäck för allrounddäck eftersom de är framtagna för vinterbruk. Allrounddäck förknippar jag mer med kraftigare terrängdäck till jeepar osv.
Bra dubbfritt klarar allt som ett dubbdäck klarar, med undantag för ishalka.
 

Oki

Skrivet av  anne.h
då vet jag. Det låter ju inte direkt som ett däck man slänger på på en personbil isf, såvida man inte har MKT dåliga vägar där man bor..

-ska upplysa vår däckshandlare om detta nästa gång jag ska köpa däck. =)
 

dubbdäck bäst

Skrivet av  LH
på vintern tycker jag. vi har dubbfritt på en av våra bilar. När det är tö och vatten på isig väg är det inte bra med odubbat
men om det är kallt -5* eller kallare, då det är lite strävare is, då biter det odubbade däcket lika bra.
 

Artiklar från Familjeliv