Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man kräva en instruktionsbok

Skrivet av Maman
vi köpte en bil för ett tag sen av en bilhandlare, efter ett tag reagerade vi på att det inte fanns nån instruktionsbok, så vi ringde säljaren igen. Då säjer han att han inte har nån men att han har en från årsmodell 1999 och en från 2001 (vår bil är en 2000:a), och erbjuder oss att ta den från 1999 "de modellerna är i princip lika".

Kan man godta det eller SKA man kräva en instruktionsbok till bilen vi har köpt? Eller köper man bilen i "befintligt skick" dvs är det ingen instr.bok med och man inte tänker på det förrän efteråt så kan man skylla sig själv?
Svar på tråden: Kan man kräva en instruktionsbok

nyttan med en modern

Skrivet av  Dimpan
instruktionsbok kan väl diskuteras.
den kan lika gärna ersättas med texten "vid minsta problem lämna in bilen till en auktoriserad märkesverkstad"
det är bara meningen att du ska kunna tanka och möjligtvis fylla på spolarvätska

köp en haynes svensk textad verkstadshandbok i stället från tex lunna produkter eller vilken bokhandel som helst
 

men naturligtvis

Skrivet av  Dimpan
så ska du kräva att få en instruktionsbok till en så pass ny bil köpt på bilfirma.

ge dig inte
 

jo jag får ju en, men fel årsm

Skrivet av  Maman
han erbjöd mig ju år 1999:s bok, men du tycker alltså att jag ska kräva rätt årsmodell på boken också?
 

jag antar att

Skrivet av  Dimpan
handlaren sett till att han tjänar tillräckligt med tusenlappar på eran bilaffär för att ha råd att skaffa fram "rätt" instruktionsbok

men det kan ju även hända att 99an och 00an är identiska förutom lite kosmetiska förändringar.
som lite anorlunda utseende på backspeglar, dörrhandtag osv då spelar det ingen roll om du har en ett år gammal bok

jag skulle i så fall kolla upp med en oberoende "expert" som kan det bilmärket hur det föreligger
och inte lita på bilhandlaren som naturligtvis vill komma så lindrigt undan som möjligt

 

Får man fråga

Skrivet av  The King
vad det är för bil du har köpt.
 

Artiklar från Familjeliv