Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ta körkort enbart på körskola?

Skrivet av Micke
Har äntligen bestämt mig för att ta körkort, eftersom jag inte har tillgång till vare sig bil eller någon att köra med så kommer det förmodligen bli så att jag enbart kör på trafikskolan.

Ni som har gjort det, ungefär hur många lektioner kan man tänkas behöva (jag förstår att det är oerhört individuellt, men det kan ju iaf vara intressant att höra hur det har gått för andra)? Vad ska man tänka på? Är det bäst att köpa nåt slags paket/planera hela läroperioden från början, eller är det smartare att ta det allt eftersom? Vad blir billigast och lättast?

När det gäller teorin, hur mycket behöver man köpa från trafikskolan och vad kan man klara själv? Är det svårt att läsa in boken (och allt vad man nu ska kunna) helt på egen hand om man har lite studievana?

Kort sagt, all feedback kring det här med körkort kan vara av intresse, så ös på med tips och kommentarer. :-D

Slutligen skulle det vara lite extra intressant med erfarenheter från er som har tagit körkort i Eskilstuna, eftersom det är där jag ska köra.
Svar på tråden: Ta körkort enbart på körskola?

Jag gjorde så i höstas

Skrivet av  ::Tina&Vincent::
Jag körde ungefär 10 lektioner hösten -02 då jag var höggravid men jag hann inte klart och lade projektet på hyllan. I våras (-04) fick jag sånt otroligt sug efter körkort och sambon hade fått ett litet arv så vi fick råd och jag kontaktade bilskolan igen efter att ha ringt runt lite var stans. Jag bor i Sthlm så jag ringde E-tuna för att kolla priser och de ligger strax under sthlmspriserna men tyvärr innebar intensivkursen tidiga mornar och sena kvällar och då skulle jag aldrid få se min son vaken umder två veckors tid...så det skippade jag...

Jag tog 2 v semester från jobbet och köpte intensivpaket på min tidigare bilskola på södermalm i sthlm och det tjänade jag lite på. Då ingår allt utom själva vägverkets avgifter (kunskapsprovet och körprovet).

Jag tror att allt gick på ca 30000 (gulp) men då körde jag kanske tre timmar totalt privat...resten på bilskola...
 

Tack för svaret

Skrivet av  Micke
Ungefär hur många lektioner tog du då? Eller räknar man inte i lektioner när man går en intensivkurs?
 

Både jag och sambon...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
tog våra körkort enbart på körskola. Eller, jag hade övningskört med min pappa som 18-åring, men när jag var 25 var det mesta gömt - jag lovar. Jag tror jag tog 30 lektioner och sambon 22. Teorin grorde jag helt på körskolan, medans sambon köpte sådan där teori på cd-rom. Båda klarade teorin på första försöket. Tror mitt kort för en sisådär 5 år sedan gick på strax under 20000:- och sambons slutade nog på 12-15000:-
 

Håller precis på!

Skrivet av  Mysan
Teorin har jag precis klarat av (på första försöket) och den läste jag in själv i boken och med hjälp av Bonniers Trafikskola. Det funkade bra för mig, det mesta är ju ganska logiskt när man väl kommer in i det. Jag övningskör med sambon men ska bygga på med lite lektioner också. Har tänkt köra upp i februari/mars nån gång och om det räcker med 10 lektioner så kommer totalen att hamna på ca 10000kr inkl allt.
 

Nästan bara bilskola

Skrivet av  Sofie och Ronja + Bf 28/3
Intensivkörde med min pappa under tre-fya utspridda veckor när jag hade möjlighet (har lååångt till mina föräldrar)

Köpte teoripaket på körskolan och satt där många helger och gjorde prov, skrev upp allt jag missade på och studerade dessa kapitel noga hemma. Jag läste först och skrev sedan ner det viktigaste i ett block - som jag sedan använde för att plugga inför provet.

Jag bokade alla prov själv och kärde ca 16 lektioner på körskolan. Med två uppkörningar slutade kalaset på 10400:- och det tog ca fem månder.