Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ford Focus kombi?

Skrivet av Esmeralda bf 29/5
2,0 ev Ghia. Är det en bra bil? Vad är bra och vad är dåligt? Hur mycket bensin drar den?
Svar på tråden: Ford Focus kombi?

Hej!

Skrivet av   K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
Det har skrivits mycket om ford focus kombi på denna sidan så du kan använda sökfunktionen så får du massor med info.

Vi har en ford focus 1,6:a som vi försöker sälja just nu. Vi har haft den sedan 2000 och är supernöjda (tyvärr har dock familjen vuxit ur bilen :( ). Vi har som sagt den lilla motorn, och jag tror att det är ett smart val att välja den större motorn...inte så att bilen är bedrövlig att köra med lilla motorn, men det kräver lite teknink vid ömkörningar och branta backar.

Focusen har två stora plus...det ena är vägegenskaperna och det andra är det stora bagageutrymmet (väl i klass med större kombibilar som v70).

Focusens minus är att airbagen inte går att montera bort samt att baksätet är lite kort. Det innebär att barn som sitter framåtvänt säkert sitter alldeles utmärkt, men tyvärr har vi fått inse att vår långa dotter (1 meter) sittande bakåtvänt bakom sina långa föräldrar (1,80 resp 1,84) inte är någon hitt.

Ja, vad brukar mer sägas...vissa säger att ford har dålig kvalitet och att focusen rostar. Båda dessa vill jag dementera. Våran bil har en ytterst liten missfärjning (typ rostvatten) på undersidan av bakluckan...jag har sätt många bilar i samma ålder med betydligt mer rostangrepp än detta. Vad gäller kvaliteten så har vi inte upplevt några sådana problem med vår ford...vi är helt enkelt supernöjda och har kört typ 10000 mil utan några större problem, det enda egentligen vi fått fixa är fläktreglaget.

Hur mycket 2,0:an dtra vet jag inte...men 1,6 ligger väll på 0,75 blandad körning.

Ja, en sammanfattning:
+ vaghållning
+ bagageutrymme
- utrymmet i baksätet om storvuxna sitter fram

Lycka till!
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Esmeralda bf 29/5
Förstod att du skulle svara! ;) Jag ska leta vidare med sökfunktionen lite senare. Vi är inte lika långa som er så för oss kanske det funkar med bakåtvänd stol i baksätet bättre än för er. Lite jobbigt dock att bebisen måste sitta bak ända från början... :/
 

Men du...

Skrivet av   K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
det finns ganska många ex som inte har airbag som standard på passagerarsidan. Dev var nämligen ett tillval som man kan göra när man beställer bilen. Tror att an mot en 1000:- avdrag på priset kunde få den utan passagerarairbag. Våra kompisar har så. Vi köpte ju våran innan vi hade en tanke på barn, sen kom dottern oplanerat så då blev liksom bilen kvar :)
 

Aha!

Skrivet av  Esmeralda bf 29/5
Då får vi helt enkelt kolla upp om det sitter passagerar-airbag i den vi tänkt köpa (inte bestämt än).
 

Det är en Ford

Skrivet av  Peter
Så det är ingen bra bil. Hade bilen inte gått sönder ofta så hade Fokusen varit en bra bil. Jag har hört talats om att det finns Forden som inte faller sönder efter ett par år men jag skulle inte våga chansa.
 

Det har aldrig föresvävat dig...

Skrivet av   K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
att du haft otur med din galaxy. Jag är faktiskt lite trött på att du spyr galla över hela fordmärket så fort du får chansen. Jag känner tre familjer som har ford focus och ingen har haft något problem. Mina svärföräldrar är inne på sin typ 4-5 ford och är supernöjda fordägare.
Åter igen så poängterar jag att man genom ford focus gjorde ett kvalitetslyft, och tro det eller ej ford focus är inte känd som en problem bil.
Den första generationen galaxy, alhambra, sharan däremot har problem och är känd för detta. Ledsen att du drabbades av detta...men sluta skriv att livet är skit så fort du ser loggan ford! Försök istället sakligt skriva vad som var problemet med din galaxy då folk frågar om galaxyn/sharanen/alhambran gamla modellen. Det känar vi alla på här inne, dvs saklig information! Jag kan också skriva att citroen är skit eftersom mina föräldrars citroen visa blev mos nr den backades på av en annan bil i 20 km i timmen, eller att alla mazda är skit eftersom mazdan mina föräldrar ägde på 70-talet rostade bort snabbare än kvickt. Menvarför i hela friden skulle jag göra det när jag vet att båda bilmärkena lyft sig regält? Samma gäller ford, man har lyft sig regält kvalitetsmässigt och måndagsex kommer alltid finnas i alla märken. Möjligtvis toyota och subaru tillhör väll bilar utan måndagsexemplar, skriv då istället att du rekomenderar en av dessa bilar.
Sist men inte minst lite fakta - bilprovningens besiktningsstatistik för årsmodell 98, 99, 00:
http://begbilguiden.bilprovningen.se/jmfrBegBil2.asp?Sida=2&Bilmodell1=285&Bilmodell2=286&Bilmodell3=287&Bilmodell4=
 

En länk till...

Skrivet av   K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
som kan vara lite kul för dig att kolla på...jämförde bilprovningens resultat på fyra fordmodeller (galaxy, focus, escort, och mondeo) årsmodell 1998 : http://begbilguiden.bilprovningen.se/jmfrBegBil2.asp?Sida=2&Bilmodell1=343&Bilmodell2=285&Bilmodell3=309&Bilmodell4=329

Jämförde även alhambra, sharan och galaxy med varandra: http://begbilguiden.bilprovningen.se/jmfrBegBil2.asp?Sida=2&Bilmodell1=343&Bilmodell2=1415&Bilmodell3=1276&Bilmodell4=

Ska vi dra slutsatsen att ford är skit eller att den gamla modellen på mpv-samarbetetet är skit?
 

Mitt försvar

Skrivet av  Peter
Ford/VW samarbetet om MPV är en katastrof så Ford Galaxy är sämre än normala fordar. Om du läser alla mina inlägg så märker du att jag nästan alltid rekommenderar Toyota. Att det finns nöjda Ford ägare är bara naturligt. Ford är inte sämre än många andra europeiska bilar. Dock skall tilläggas att verkstäderna har gjort många goodwill reperationer i samband med service som ägarna inte har fått veta för att man har velat undvika dålig publicitet. Sen för jag väl erkänna efter att ha ägt tre Toyotor så blir man bortskämd och tycker andra bilar bara är skräp. Tidigare när jag hade Ford (ja, jag har ägt flera Ford innan Galaxy\'n) och Renault så var jag nöjd ägare trots en hel del problem för att jag inte visste att en bil kunde vara problemfri. Problemen jag hade med min Galaxy mellan 4000 och 8000 mil var följande:
vänster styrstag, höger styrstag, vänster krängningshämmarstag, höger dito, både fläktarna till kylaren, termostat till kylaren, 7 st givare till ABS bromsarna, styrenhet till ABS bromsarna, skeva bromsskivor fram eventuellt har jag glömt något.

Resultatet av min Toyotor:
Carina II: stag till vindrutetorkaren ( under 15000 mil)
Carina E: Bromsskivor fram, handtag baklucka (under 12000 mil)
Previa: inget (bilen har bara gått 2500 mil)
 

Jag vet...

Skrivet av   K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
att du är en nöjd toyotaägare...det var liksom därför jag hintade om det i mitt inlägg. Japans kvalitet är och kommer alltid förbli något särskillt framförallt nu när man kommit till rätta med rostproblemen. Det handlar om en kultur där noggranhet är ett signum. De småsaker vi förbiser här i Sverige som just småsaker är saker som måste åtgärdas i Japan...en bil måste därför vara 100% felfri för inte kunden skall klaga...och gärna rulla 100% felfritt tills den hamnar på skroten.
Vad jag retar mig på är att du så kategoriskt dömmer ut ford...det är det som irriterar mig. Speciellt då du inte verkar ha givit de nya fordarna en chans.

Att bilar repareras i det tysta under service tror jag sker på de flesta märkena...och hellre att de fixar för mycket än för lite på en bil. Har praktiserat 2 veckor på en saab plåtskadeverkstad och jag lovar att aldrig köpa en saab därefter och framförallt lovar jag att aldrig krocka med en saab :)

Som du säkert vet har vi ju både ford och subaru och vad jag vet har under 11000 mil följande grejer pajjat på subban (vindrutetorkararmen rostde fast i bak samt skyddsplåtarna till katalysatorn har släpp), på fordens första 9500 milj har fläktreglaget lagt av och en av kullederna bytts ut...dvs ungefär lika mycket tid på service.

Tack för en givande diskussion!

 

Koll på Ford

Skrivet av  Peter
Jag kanske inte har vågat köpa någon nyare Ford men jag arbetar på ett företag som ligger i ett Fordhus. Jag har verkstaden väggivägg och bilutställningen ovanför. Så jag har bra koll på nya Ford. De har precis börjat sälja Subaru parallellt med Ford. Men inte förrän de visar upp japansk kvalité så kommer jag köpa en Ford. Däremot vore inte en Subaru fel. En stor MPV med boxermotor och fyrhjulsdrift hade inte varit fel. Det går lite rykten om att Subaru skall komma med lite större bilar. Eftersom vi skall behålla Previan 5 år till så hinner mycket hända. Vår Carina E skall vi byta om 1-2 år.

Jag lovar att vara mer saklig och konkret när jag kritiserar Ford framöver. Tack för din återkoppling till mig.
 

Då är vi två...

Skrivet av   K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
som väntar på subba mpv :) Åhhh vad jag hade velat ha en sådan :)

Istället har det fått bli en seat alhambra 02:a med fyrhjulsdrift och jag lovar att rapportera om sammarbetets nyare modell och dess prolem :)
 

Ford = skräp

Skrivet av  sorry
ledsen K-line men jag håller helt med Peter, Ford gör undermåliga bilar.

Detta betyder givetvis inte att de trillar ihop på premiärdagen eller att precis alla exemplar är dåliga.

Man ska akta sig för att försöka föra över erfarenhet man har från ett fåtal exemplar till en hel grupp. Det felet gör du tex med rosten.

Ford = rost!!!!!!!!!!
 

Svarar angående rost...

Skrivet av   K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
Jag vet inte om jag är härdad eller minns allt för väl hur bilarna formligen föll sönder under det glada 70-talet. Bland annat hade mina föräldrar en mazda 1300 (urläcker lite bil) i 8 år där alla balkar, spraklådor, underkanten på dörrar, framskärmar och bakskärmar varsamt byttes ut av min far. Bilen köptes ny 1975, och såldes 8 år senare. Vi talar åtskilliga timmar i garaget! Och en bil som aldrig var helfärgad p.g.a alla lappar och lagningar som aldrig hann få mer än rostskyddsfärg.
Därefter hade mina föräldrar en citroën som också vandrade samma väg...genomrostning i plåten på mindre än ett par år. Därefter en mitshubishi lancer (nu är vi på 90-talet) som också rostade i minsta stenskott, vid minsta repa osv.
När vi nu kommer till mina bilar så var min första en 12 år gammal R5:a 88 års modell, kända för att rosta. Jag hade tur...hon var hur fin som helst under...inte tillstymmelse till rost under! Dock fanns en del kosmetisk rost på karossens ovansida. Just nu har jag en subaru impreza 98 års modell, ingen rost trots otaliga repor i lacken, och en ford focus 00:a och även denna har haft djupa repor, bland annat en där plåten blottats och utan att rost angripit efter nästan ett halvår.

Vad gäller bilar och rost över huvud taget så är det mycket komplicerat att få en bil 100% rostfri (finns väll egentligen bara corvette med dess glasfiberkaross???) just för att de utsätts för väta och fukt och salt osv dygnet runt året runt. Som inbiten seglare vet jag att även rostfritt rostar efter ett tag i fuktig miljö. Trist men sant! Det är ju också därför som det finns olika grader av rostfrihet.

Ja, nu har du en del av min bakgrund, och utefter denna bakgrunden bedömmer jag inte att min ford focus är ett potentiellt rostproblem. Dagens bilar som inte är av extrema billighetsmärken har alla bättre rostskydd än många bilar hade på 70-, 80- och 90-talet. Och, ja ford är absolut ett av de märken som genom tiderna haft problem med rost! Men att alla dagens fordar är rosthögar det skriver jag inte under på! Då skulle jag absolut hittat mer rost på min ford än det lilla missfärgade vatten jag funnit...jag brukar som antytts ovan ha ganska bra koll på mina bilar :) Och, nej jag skulle inte heller vilja ha en bil där jag måste byta balkar, sparklådor, dörrar osv för att de rostar! Så jäkla kul är det inte!