Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför "hoppar" bilen?

Skrivet av mizze ensamstående mamma
Har en gammal Mitsubishi L300 Cosmos 89a som det bara e problem på...
Har absolut inte nån chans att köpa en ny bil utan tänker köra slut på den här i väntan på att kreditvärdigheten blir bättre nån gång....*ler*

Nu e det så att bilen liksom hoppar fram, inga stora kaninskutt utan mer som småryckningar när man gasar och så...
Nån som kan gissa vad det kan bero på???
Svar
Har du provat...
- och nu tar jag för givet att bilen är en modell med insprutning - injection cleaner. Dvs att hälla i en vätska i bensintanken som rengör insprutningsmunstyckena. Jag hade en renault 5 årsmodel 88 som roade sig med både stora och små kaninskutt framförallt när motorn var rå...och detta avhjälptes med injectioncleaner.
Finns att köpa på bensinmackar, coop osv, och kostar under hundringen. Bäst är om man köper både en svart och en röd flaska, så blir rengöringen grundligare.
Skrivet av   K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
Tändning/luftmängdmätare
Förutom insprutningsproblem (som K-line skrev om ovan) har jag stött på de där symtomen vid två tillfällen. Första gången var det tändningen som strulade (jag tror tändkablarna var slut) och andra gången var det trasig luftmängdmätare.
Skrivet av  PPP
När bytte du tändstift senast
jag hade en gammal Volvo som hoppade lite och det avhjälptes med nya tändstift.
Skrivet av  Lotta
l300
Då jag jobbat med dessa bilar så antar jag att du har en bil med förgasare.
Vanliga fel Tändstift,tändkablar,fördelarlock och rotor(slitdelar).

Annars så brukar det vara att det blir skit i luftkanaler i förgasaren (om det väser ganska högt
från förgasaren så är det felet.och drar mycket bränsle).

Då dessa förgasare är elektronist styrda, så
får man absolut inte ändra justeringar på dom
om du inte vet vad du gör.(dyrt att laga )

Men enklast är att byta tändstift och konttrolera tändelarna.
Skrivet av  Tomas m