Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blev lite irriterad...

Skrivet av Inte-gilla-piller
...på inlägget nån sida bakåt om "säkra perioder", och att det skulle vara så osäkert.
Jag är 28 år, har tre barn med 2-2,5 år mellanrum. Min man och jag har använt NFP, naturlig familjeplanering, mellan barnen och det har inte varit några som helst problem, dvs med "oönskad" grav.

Till saken hör NFP är den sk "sympto-termala" metoden, dvs man observerar sekret samt tar tempen och man kan även konrollera livmodertappens "konsistens". Eftersom jag är så pass "erfaren" räcker det med rekretkoll för mig, vilket alltså i princip är Billings.

Rätt använd är dessa metoder95-97% säkra. Och med rätt använd menas INGA kondomer under fertila dagar - de stör avläsning av kroppens tecken, inga chansningar och ordentliga noteringar. (Skriv upp, tro inte att man kommer ihåg alla observationer).

Jag tycker att det fruktansvärt obehagligt att den naturliga fruktsamheten betraktas som en sjukdom som ska "botas" med p-piller eller hållas i schack med metallskrot och plastskrot. Jag kan inte längre förstå hur man frivilligt utsätter sig för sånt. Och varför ges inte fler resurser till forskare som sysslar med typ NFP? Det finns ingen eknomisk vinning i att folk enbart lär känna sina kroppar och lyssnar på dem

Könssjukdomar? Om vi levde monogamt - inget problem...
Men men, jag vet, jag är en naiv världfrånvänd moraltant...
Som dock lever som hon lär.

Svar på tråden: Blev lite irriterad...

Måste läggat till...

Skrivet av  Inte-gilla-piller
...att jag hittat diskussion om Billings ännu längre bak - kul att man inte är helt ensam om att tycka att det fungerar!
 

Men om ni blir sugan...

Skrivet av  Jenny
...på en snabbis mitt under ägglossningen då??
Kontrollerar ni era lustar då eller använder ni gummi!?
 

Tjaaa...

Skrivet av  Inte-gilla-piller
Då funderar vi på om vi är beredda på en till bebis om 9 månader och om vi är det - tjoho.
Om vi inte är det, då trånar vi tills ägglossningen passerat och sen tjoho. Ofta mycket trevligt att dra ut lite på väntandet och längtandet. Faktiskt.
 

Sex betyder ju inte bara penetration ...

Skrivet av  
Jag använder också Billingsmetoden (i början kombinerade jag med temperaturmetoden och skrev upp, men jag ser så tydligt på mitt sekret nu så det funkar bra med bara det nu - och just nu försöker jag bli gravid så nu använder jag Billingsmetoden "tvärtom" istället!). Oj det blev visst en lång parantes, men jag tycker att Billings funkar jättebra och att det känns så skönt att ha kontroll och känna sin egen kropp utan yttre påverkan. Visst, det är inte hundra procent säkert, men å andra sidan känner jag flera som blivit gravida även med p-piller eller kondom. Om dessa metoder inte fungerar så märker man det ju först när det är försent (även om de kanske är några procent statsitiskt säkrare och jag förstår och respekterar de som vill använda dem)men med naturlig familjeplanering så är det jag som har kontroll och själv bestämmer hur stora risker jag vill ta, eller om jag vill vänta en extra säkerhetsdag eller komplettera med att ta temperatut etc.
 

Hoppsan hoppsan!

Skrivet av  Cecilia
Lite data krångel, det försvannplötsligt, så jag började om, men nu dök tydligen det första inlägget upp ändå, halvfärdigt.
 

Sex är inte bara penetration

Skrivet av  Cecilia
Jag använder också Billingsmetoden och tycker att det är jätte bra. Jag känner att det är jag som har kontroll, jag vet vad som händer i kroppen och väljer själv (tillsammans med min man förstås) hur försiktig jag vill vara. Det känns som en trygghet och en frihet för mig. Jag tycker ofta att den här frågan om att avstå från sex dyker upp ofta, och för mig är inte sex bara penetration (som Olle Waller på tv brukar också säga, "Inget måste in" ...) Det finns så många andra sätt att ha sex på, gamla beprövade "69:an" tex ... - jag tycker inte att det är något direkt problem. Sex är så mycket mer än bara "in och ut", så att avstå från det någon vecka i månaden innebär inga stora påfrestningar.
Någon här ovan för använde ordet naturliga familjeplanering synonymt med avbrutet samlag, och det är inte samma sak, menar jag. NFP betyder, efter vad jag har läst, sekretmetoder såsom Billings, temperatur metoder och liknande. Avbrutet samlag kan man ju använda om man inte försöker aktivt, men ändå kan tänka sig att bli gravid snart - inte som en riktig naturlig preventivmetod såsom Billings. Det är tråkigt att NFP har så dåligt anseende. Jag skulle nog inte ha valt det som tonåring och det passar väl inte alla (men vilket gör det?) men jag tycker att det är ett bra alternativ som fler borde känna till och ha möjlighet att välja om man vill.
 

Säkra Perioder och NFP med sekretkontroll...

Skrivet av  S-J
.. är två olika metoder. Säkra perioder går ut på räknande av dagar och tar inte hänsyn till hur kroppen kan variera från cykel till cykel (även om cyklerna är lika långa), och är alltså betydligt osäkrare än metoder med sekretkontroll eftersom dessa bygger på hur kroppen beter sig _just nu_ i den aktuella cykeln. Eftersom ÄL kan hoppa hit och dit med stor variation så _är_ säkra perioder osäkert även om det har fungerat för många.

Metoder med sekretkontroll är alltså säkrare. Men man måste vara medveten om att en del kvinnor t ex har fertilt sekret inne vid livmodermunnen utan att man kan märka det "utanpå" liksom.

Inte är man en naiv världfrånvänd moraltant för att man använder sig av NPF.
 

Var kan man läsa mer?

Skrivet av  Tina
Har just kastat ut pillren men vill inte ha fler barn just nu. Humörsvängningarna höll på att ta kål på hela familjen!
Vill gärna läsa mer om NFP och Billings men var?
 

boktips

Skrivet av  Cecilia
Jag har en bok, som man kan låna på biblioteket, (åtminstone i min kommun) som är enkel och tydlig, den är förövrigt på svenska, kort och gulligt lila :-)! "Naturlig födelsekontroll - en samarbetsmetod" av Margaret Nofziger.
Är inte hundra på namnets stavning, eftersom jag för tillfället lånat ut den till en kompis som försöker bli gravid. Det är en annan fördel med att veta när man är fruktsam - man vet även när man kan bli gravid när man vill få barn. Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv