Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

blackout??

Skrivet av borde kunna detta, men..??
jag och min sambo har alltid använt kondom, men skulle gärna prova utan. känns som man borde kunna detta, men blir så himla osäker, finns det NÅN dag som är helt säker, typ dagen innan mens, eller är det helt uteslutet att testa utan att ha skaffat annat preventivmedel?
Svar på tråden: blackout??

Hej!

Skrivet av  Iréne med Oliver 010518 & Isabelle 020917
Man har ju ofta mens i ca 5 dagar och att att de 3 dagarna efter mensen är rätt säkra.Alltså får du mensen på en måndag så är du säker tills nästa mån-1 vecka ink mens.
 

Inte alls!

Skrivet av  S-J
Har man en 28-dagars menscykel är det normalt att få ägglossning så tidigt som dag 13 t ex. Och att ha samlag dag 8 (5+3, enligt ditt exempel) kan då mycket väl leda till graviditet eftersom sprmier kan leva inne i kvinnan ett bra tag i väntan på ett ägg. Vanligast är ca 3 dygn, men mer än så är inte alls unikt. Har man dessutom kortare menscykel än 28 dagar, eller ägglossning tidigare än "normalt" så blir risken att bli gravid efter samlag på dag 8 ännu tydligare.

Den enda helt säkra perioden är från ett par dygn efter att ägglossningen garanterat har skett och fram tills mens.
 

det var ju så jag tänkte,

Skrivet av  borde kunna detta, men..??
de allra sista dagarna innan mens känns som mest säkra. jag brukar känna av ägglossningen rätt tydligt (genom "magsmärtor"), men vet ju inte garanterat när den är över..jaja, får se om vi törs chansa eller ej. antagligen inte. men skulle vara kul att testa, då ingen av oss gjort det förut.
 

samma

Skrivet av  vi med....
funderingar har jag också haft, att det skulle vara kul att prova utan kondom för att veta hur det känns och så... Men sen vill man ju inte ha barn än heller.

En kompis anväder inget preventivmedel för hon har sex så sällan. Har ni hör nått så dumt... Eftersom hon ändå har "strösex" (=one night stands )nu som då, så hoppas jag att hon inte blir gravid.
 

Nej, fel!

Skrivet av  Anna T2
Det som du skriver kan stämma om man har en väldigt lång cykel. Men det är så olika, jag har t.ex ÄL bara en vecka efter första mensdagen. Ibland kan det även dyka upp extra ägg hos kvinnan...

 

Skrev fel,

Skrivet av  Anna T2
jag menade att jag har ÄL kanske på dag 10, en vecka efter första mensdagen BÖRJAR det bli farligt.

Man ska inte sitta uppe sent på nätterna och försöka förklara saker i snack! :-)
 

Dagen innan mens - Xavier 4 år idag

Skrivet av  Anna-Greta
Min kompis lurade sin (blivande) man i säng dagen innan hon skulle ha mens. Xavier fyller som sagt 4 år idag och lillebror kommer i juni (han är mer planerad...)
 

Artiklar från Familjeliv