Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

15-åringar får p-spruta!

Skrivet av Lite upprörd tonårsmamma
Min 15-åriga dotter kom hem och berättade att hon hade fått p-spruta av ungdomsmotagningen idag! Jag höll på att ramla baklänges först, sedan blev jag nästa lite arg! Jag frågade varför hon inte äter p-piller istället, och då sa hon att "dom kan man ju glömma, dom sa att det här var det säkraste sättet". Det kom senare fram att även 18-åringen fick p-spruta, men hon hade valt att inte berätta det.

Jag fick själv p-spruta när jag fått vårt fjärde barn, och jag mådde inte bra av det. Till mig sa dom då att man inte ger p-spruta till kvinnor som inte fött barn och unga tjejer, just för att det är så stor risk att man mår dåligt av dem och att det inte går att "ta bort" igen samt att det kan vara väldigt svårt att få barn efter att man fått p-spruta. Och det kör dom i en 15-åring?!?! Är det bara jag som är nojjig, eller låter detta helt otroligt??
Svar på tråden: 15-åringar får p-spruta!

Kära någon!

Skrivet av  Kuben
Nej du, jag hade blivit minst lika upprörd som du! Vad i allsin dar. (Mig ville de knappast ge p-piller när jag var 18.) Hoppas verkligen att de upplyser om alla nackdelar med sprutan samt att risken för sexuellt överförbara sjukdommar fortfarande existerar. Hoppas din dotter kommer att må bra efter sprutan trots allt!
 

Det har slagit mig nu

Skrivet av  Lite upprörd tonårsmamma
att det antagligen är billigare att ge dom en spruta än att ge dom subventionerade p-piller. Syrrans dotter (som nu är 22) fick p-piller när hon var 16, och har aldrig haft några biverkningar. Jag förstår inte alls, funderar på att gå ner på ungdomsmottagningen imorgon och be att få prata med min dotters BM. Hatad blir jag kanske, men jag tycker nästan det är värt det. Jag som föräldrer vill också ha lite information om vad som händer med min dotters kropp efter en sådan behandling!
 

Gå absolut dit !!

Skrivet av  cammis
och fråga vad dom håller på med, jag ifrågasätter verkligen om de får göra detta utan förälders medgivan när hon är under 18.
Skriv gärna mer om hur det går, om du går dit.
 

Jag var där idag...

Skrivet av  Upprörd tonårsmamma
men de har ju tytsnadsplikt, så ingen kunde säga något om vem som var min dotters BM eller vad beslutet att ge henne p-spruta hade baserats på. De sa att "självklart upplyser vi även om nackdelarna, och det är ungdomarna själva som bestämmer om de vill ha piller eller spruta". Men allvarligt, jag tror att deras beslut enbart grundar sig på att det kan kännas krångligt att komma ihåg ett piller varje dag, är ju mycket enklare att bara komma ihåg en tid hos BM en gång var tredje månad. Jag fick intrycket av att jag som förälder inte alls var välkommen, och att jag gjorde ett VÄLDIGT intrång på mina barns privatliv genom att gå dit. Känner mig maktlös. Äldsta dottern sa att hon inte hade haft några besvär av sprutan, så jag får väl bara hoppas att det samma gäller 15-åringen. Jag har faktiskt aldrig märkt att hon varit annorlunda, så det kanske stämmer att hon inte hade några besvär. Jag får väl låta det vara här helt enkelt, finns inget mer jag kan göra. Förutom att glädja mig över att de två ynsta barnen är pojkar!
 

Låter inte bra!

Skrivet av  Kristin
Det absolut säkraste sättet är väl att inte ha sex öht, det sa ungdomsmottagningen till mig ;) De sa det för att liksom markera att det är ok att säga nej!

Men jag håller med dig, varför ger de en 15-åring p-spruta?? Jag har hört mycket negativt om p-sprutor och nästan inget possitivt. Hoppas att det går bra i alla fall, det är ju svårt att ångra sig efter ett par veckor, tyvärr.
 

Jo visst!

Skrivet av  Lite upprörd tonårsmamma
Det var ganska bra sagt av dom tycker jag! Jag är glad att hon känner sånt förtroende för mig att hon berättar, och jag anklagar absolut inte henne. Det är ju just det att man inte kan ta bort den igen som oroar mig. Man får ju verkligen gå omkring och må dåligt i tre månader om det slår fel. Ska nog gå dit i eftermiddag.
 

Konstigt

Skrivet av  cammis
här ger dom INTE p-spruta till unga tjejer just av de anledningar du beskriver ovan.
Sen tycker jag att det är underligt att dom får ge vad som helst till en 15-åring utan föräldrars vetskap, de får ju inte ta hål i öronen eller pierca sig utan tillstånd av målsman, vad är skillnaden ?
 

Precis

Skrivet av  Lite upprörd tonårsmamma
vad är skillnaden? Att ge dom p-piller, det är väl en sak tycker jag, även om föräldrarna kanske borde kontaktas även då med tanke på riskerna om det finns blodproppar och andra sjukdomar i släkten. P-piller kan man sluta med om man inte mår bra helt enkelt. Jag tycker helt klart att ungdomar ska ha rätt till sitt sexuella liv utan att föräldrarna ska komma och lägga sig i hela tiden, men jag gillar verkligen inte att de gett min dotter en p-spruta!
 

Skillnaden

Skrivet av  Anny
är ju att om man inte vågar gå till bm för att få preventivmedel (pga rädsla för att föräldrarna ska få veta) så kan det få väldigt stora och livslånga konsekvenser.
Jag hoppas ju att alla har en så bra kommunikation som upprörda tonårsmamman och hennes dotter har så att ungdomarna kan diskutera det hemma.
Däremot tycker även jag att det låter helt fel att man ge p-spruta till tonåringar!
Men jag är helt klart för att tonåringar ska kunna få preventivmedel utan föräldrars vetskap (men väldigt tacksam att min dotter diskuterade med mig först) :)
 

Jag håller med dig

Skrivet av  Upprörd tonårsmamma
De ska kunna få preventivmedel utan att föräldrarna behöver få veta, för p-piller är väl inget som föräldrarna egentligen MÅSTE veta, kanske kan det vara bra att dubbelkolla att det verkligen inte finns blodproppar eller så i släkten. Men allvarligt talat så ger ungdomsmottagningen p-piller till vem som helst, även storrökare, så de skulle säkert få det ändå. Jag var där idag, men de har ju tystnadsplikt så jag fick inte ens veta vem som var min dotters BM. Så vad gör man...
 

Säg NEJ!!!

Skrivet av  Venus & Ida -02 + bf 12/6
P-sprutan kan ställa till det otroligt i kroppen! Den dagenn dina döttrar vil bli gravida kan det ta flera år innan kroppen blivit "normal" igen!!!

P-sprutan togs fram som ett preventivmedel för kvinnor över 35 som fött alla barn de ville ha och ska ABSOLUT inte ges till unga tjejer som inte ens gått genom pubeteten! Den innehåller jättestarka hormoner i stor dos!


Tycker att du ska ta ett allvarligt snack med i alla fall yngsta dottern om vad p-sprutan egentligen innebär...
 

Hur går man vidare?

Skrivet av  Inte tonårsmamma än
P-spruta ska naturligtvis vara totalförbjudet på ungdomsmotagningar! Jag får rysningar när jag hör vad min dotter har att vänta sig när hon blir tonåring.
Kommer du gå vidare med detta? Jag hoppas du kan/orkar det. Fortsätt berätta hur det går. Lycka till och stå på dig!
 

Jag vet faktiskt inte vad jag kan göra

Skrivet av  Upprörd tonårsmamma
funderar på att skriva ett brev till någon ansvarig eller kanske ett öppet brev till tidningen. Jag tror inte att det är så vanligt att de ger p-spruta, mina syskons barn bor på andra orter och de har fått p-piller jämt. Har pratat med dottern och hon sa att hon ska nog inte ta flera, hon ska nog be om piller istället och det är ju ett steg i rätt riktning.
 

Vet inte heller

Skrivet av  Anny
vad man kan göra men visst vore det skönt om det kom upp till diskussion på den mottagningen som din dotter varit på (och alla andra ställen) så att p-sprutor till tonåringar definitivt inte används som ngt förstahandsval.
Iofs så tror/hoppas jag att det inte är många som ger p-sprutor till tonåringar.
Men om du orkar så tycker jag att du ska ta upp det med ngn ansvarig på mottagningen.
 

Angående tystnadsplikt..

Skrivet av  majsan
Du skrev att ungdomsmottagningen inte ville prata med dig angående din dotter pga tystnadsplikt men hon är ju inte myndig ännu och då är väl du hennes förmyndare och tystnadsplikten ska väl inte gälla dig? Konstigt tycker jag! hypotetiskt om din dotter skulle ligga inne på sjukhus för någon sjukdom så skulle inte läkaren kunna hemlighålla något för dig, eller har jag fel? Jag tycker iallafall att du agerar helt rätt.
 

Vet inte vad som gäller...

Skrivet av  Upprörd tonårsmamma
ska nog forska lite mer i det. Jag vet att en kurator inte får berätta ens för vårdnadshavaren om vad som sagts i ett samtal om hon/han inte misstänker att en omyndig person blir misshandlad. Jag är inte ute efter att "kolla upp" min dotter, jag vill bara veta varför man beslutade att ge henne p-spruta istället för p-piller. Om jag får en förklaring kanske jag kan förstå bättre och slippa vara så orolig!
 

till tonårsmamman..viktigt

Skrivet av  anna panna
att ungdomsmotagningen får all information om sjukdomar i släkten,,tex blodpropp hjärt o kärl bröstcanser mm och det kan dom inte få av en 15 åring ..helt vansinne vem tar ansvar om dottern blir sjuk och det kunde förebygds med en info om detta ..fråga bm det? På vår ort får ungdomarna en andmodan att kontakt föräldrar eller att ta reda på dessa fakta ..alltid nng.
 

Är ni inte kloka???

Skrivet av  Tillie
Självklart får din dotter välja sina egna p-medel och självklart får inte barnmorskan avslöja för dej någonting om henne. Självklart var du inte heller välkommen att att fråga BM om din dotter. Hört talas om hedersmord och liknande? Nu inte sagt att du hade sådant i tankarna med det finns ju uppenbarligen föräldrar som har det, och hur skulle det se ut om de hur lätt som helst kunde ta reda på sådana här saker?

Har ni hör talas om uttrycket byxmyndig?

Era för fördommar om p-spruta är helt otroliga och jag vill väldigt gärna se hänvisningar till era förvrängda källor.

Gå in på www.fass.se och läs om p-spruta så får ni se hur det verkligen ligger till.

Hur ni kan hävda att p-piller bättre än p-spruta är vidrigt att läsa med tanke på alla biverkningar p-piller faktiskt har.
 

Det handlar om olika erfarneheter helt enkelt

Skrivet av  Kristin
Enligt mig är p-piller toppen, jag har aldrig haft en enda biverkning, däremot vet jag jättemånga som mått jättedåligt av p-spruta. Eftersom p-spruta togs fram för kvinnor över 35 år kan jag inte se någon anledning till att 15-åringar ska få det, faktiskt. Jag tycker även att föräldrar har rätt att få veta vad som händer med deras barn, hade det varit en vanlig läkare hade det väl inte varit nått snack om saken (???) Förstår verkligen att den stackars mamman blev upprörd!
 

Fakta är bättre

Skrivet av  Tillie
Enligt dej är p-piller toppen, jaha enligt mej är p-sprutan bäst! Subjektiv eller hur?

Läs här om den p-spruta jag har förstått är vanligast förekommande (Depo-provera):
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=052649&DocTypeID=3

Men att påstå att p-spruta är farligt är ju bara löjligt. Jag kan lova dej att när p-pillren kom för c:a 25 år sedan var de avsedda för kvinnor som redan fått de barn de ville ha. Alla p-medel utvecklas med tiden. P-piller innehöll tex 85 milligram hormon per månad när de kom. I dag tillverkas p-piller med låg dos, som innehåller 2,2 milligram per månad (http://netdoktor.passagen.se/haelsa/fakta/p-piller.shtml).

Är man byxmyndig så är man, när man är femton har man rätt att ha sex och själv bestämma över sin kropp i det avseendet. Jag hoppas och tror inte att en vanlig läkare lämnat ut en 15-årings privata angelägenheter till någon.

Jag tycker den upprörda mamman skulle vara glad att hennes dotter faktiskt känner sådant förtroende för henne att hon berättade om sina p-medel. Sedan är mitt råd till mamman att läsa på lite, utvecklingen går faktiskt framåt!
 

Men...

Skrivet av  Venus & Ida -02 + bf 12/6
p-piller kan man sluta med så fort man känner att man mår dåligt av dem! P-sprutan måste man vänta ut!

Dessutom kan det ta välsigt lång tid för kroppen att återhämta sig efter hormondosen i p-sprutan som hämmar ägglossningen helt. Att det kan ta 1-2 år för ägglossningen att komma igång igen är ju knappast någon hemlighet!

Tycker att p-spruta är ett utmärkt preventivmedel, för vuxna kvinnor! Inte tonåringar som ännu inte fått en jämn hormonbalans i kroppen och som vill skaffa barn senare i livet!
 

Undersökt ang. tystnadsplikt

Skrivet av  majsan
Har frågat barnläkare på Astrid L.sj vad som gäller ang. tystnadsplikt och så länge barnet inte är myndig dvs under 18 år har en förälder rätt att ta del av all medicinsk beh. på sitt barn då även preventivmedel så det så!
 

Vad hemskt

Skrivet av  Tillie
om det du påstår är sant. Hur ska då dessa invandrarflickor med föräldrar som inte accepterat det svenska samhället kunna skyddas?

 

Ringde till U-mottagningen

Skrivet av  Tillie
Jag har just hört med Ungdomsmottagningen angående detta och de sa att generellt lämnar de inte ut någon information om barnets besök. De talar alltså om i fall barnet varit där eller inte men inget mer. Hon sa dock att i vissa fall kan de lämna ut information till föräldrarna men detta är undantagsfall och bara om det är absolut nödvändigt. Detta tolkar jag som att om barnet ber personalen på U-mottagningen vara tysta så är de det.
 

Självklart...

Skrivet av  majsan
kan man ju be att de ej ska berätta något men om man har en envis förälder som kräver att få se journalen så kan de ej neka, är man ej är myndig så är föräldern vårdnadshavare och har lagen på sin sida.
 

Artiklar från Familjeliv