Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*äsch* min man vill inte ha pessaret längre :o(

Skrivet av Christine
Han påstår att han känner av det, men erkänner samtidigt att det nog mest är psyket som spökar. Det finns inget alternativ för mig annat än sterilisering då. Jag VÄGRAR hormoner igen! Och inte spiral, för jag har provat k-spiral tidigare och därför vet jag att jag inte heller vill ha hormonspiral. Det gör för ont att sätta in och skiten kan ju ramla ur.

Som det är nu så kör vi rakt av med kondom och det är ju såååå trist! Vi har levt ihop i åtta år och kommer göra det i många år till. Ska vi då bara vara hänvisade till kondomer? *svär*
Svar på tråden: *äsch* min man vill inte ha pessaret längre :o(

trist

Skrivet av  ebba68
Prata även om manlig sterilisering med honom. Det är ju ett väldigt enkelt ingrepp. Görs med lokalbedövning bara.
 

Han borde ju det, ja

Skrivet av  Christine
men han är nog rädd för att bli av med potensen....Ska ta upp det igen med honom, för jag vägrar ha kola-med-papper-på-sex i 20 år till!
 

ta upp det med honom

Skrivet av  ebba68
Släpa med honom till vårdcentralen och prata i alla fall. En sterilisering påverkar ju inte potensen alls.
 

Tråkigt

Skrivet av  ano
fast risken att tappa en h-spiral är väldigt mycket mindre än med en k-spiral eftersom man inte alls blöder särskilt mycket då + att man kan få smärtstillande vid insättningen!
Jag var livrädd själv, men valde h-spiralen eftersom enda alternativen var sterilisering, men det gick faktiskt bra!
 

Njae...

Skrivet av  Christine
jag är skeptisk till insättningar av spiraler öht efter den senaste gången då jag verkligen blev misshandlad...
Att den ramlade ut berodde troligtvis på det dåliga insättandet snarare än blödningar, för den kom ut inom en vecka.
Hormonspiral kan man få biverkningar av dessutom och till det priset den har utan återbetalning vid biverkningar gör att den inte är ett alternativ för mig.
 

Min

Skrivet av  ano
var det då garanti på! Har du inte informerats om det?? Funkar den inte och måste ut nästan direkt får du pengarna tillbaka. Har man den lite längre får man en del tillbaka om det ej funkar...
Verkar vara dåligt ställe du gått till. Man ska begära att få den bm med mest erf. vid ins....
 

Jag var hos bm på

Skrivet av  Christine
barnmorskemottagningen och det var hon som berättade allt för mig. Hon kunde också lova mig att de har en som jobbat i många år och satt in jättemånga spiraler. Men som sagt, enligt henne så får man inte pengarna tillbaka om man är missnöjd.
Kanske ska ringa någon annanstans? Var bor du som fick höra det här? Jag befinner mig i Stockholm.
 

Uppland!

Skrivet av  ano
Men det är garanti!
Skriver av min folder:
För det fåtal som av någon anledning måste ta ut sin Levonova, inom det första halvåret, finns det en garanti som innebär att du som konsument får tillbaka endel av det du betalat på apoteket. Spara därför kassakvittot när du löser ut den!
 

Gå till en gynekolog

Skrivet av  Karin
BM på min MVC är en bunt med riktiga hönor :). Jag fick svävande svar på allt jag frågade, p-medels rådgivningen var rena skämtet. Jag bokade tid hos en privat gynekolog som satte in hormonspiral kollade med ultraljud både före och efter. Om den inte skulle funka för mig så skulle jag få endel pengar tillbaka. dessutom kom jag upp i frikorts nivå och får övr med gratis. Besöket kostade 240:- men det var det värt.
 

Låt din man sterilisera sig!

Skrivet av  hmmm
vaför skall du göra det, du trivs ju med spiralen och han påstår att han känner av det ( vilket jag inte tror) för då måste ju känna av att han "dunkar" mot livmodertappen, vilket kan vara väldigt obehagligt.

För om han nu har så "lång" penis att han påstår att han känner av pessaren så be honom att inte köra in den ända in!!

jag tror han snackar blajja!!
 

*s*

Skrivet av  Christine
Ja, nu ligger ju pessaret ganska strax innanför slidmynningen direkt över blygdbenet så att han INTE skulle känna den vore ju iofs konstigt. Det är inte längden som spelar in här.

Och jag vet inte om du skrev lite fel, men jag trivs inte med spiral, jag trivs med pessar.

Men annars har du ju rätt. Jag vill inte sterilisera mig, men han kan ju bidra med något han med ;o)
 

En pessar skall INTE ligga

Skrivet av  hmmm
straxt innanför slidmynningen, den skall ligga som en kopp runt livmoders tappen så att inte fiskarna kommer in där.

jag föreslår att du går till en bm som visar dig hur du skall sätta in den ricktigt!!

för om den sitter bara innanför slidmynningen så är det ju inte så konstigt att han känner den...och ja..det är längden som spelar roll...inte tjockleken
 

Okej, nu är det ju så här

Skrivet av  Christine
att vi alla är skapta på olika sätt. Mitt sitter fast ovanför blygdbenet, några cm in i slidan med ett finger. Pessaret ligger sedan runt min livmodertapp, så jag vet att det inte sitter fel.

Och jag har redan varit hos en bm som lät mig sätta in själv och sen kollade hon, så var så snäll och tala inte om för mig att jag gör fel, för det vet jag att jag inte gör.

Och för mig spelar inte längden någon roll. Vet inte varför du vill tala om det för mig?
 

Pessaret sitter nog fel imt

Skrivet av  Gumman
...
 

Se mitt svar ovan *imt*

Skrivet av  Christine
 

Artiklar från Familjeliv