Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

blodtryck o p-piller

Skrivet av fundersam
Tänkte bara höra mig för om någon här inne kan svara på min funderingar?

Det är så att jag fick p-piller utskrivna för snart 1 år sedan (på efterkontrollen) som jag aldrig tog. Men nu vill jag börja använda dem. När jag fick dem utskrivna var mitt blodtryck 120/80 och min bm komenterade att det var på gränsen till för högt. För ca 2 månade sedan fick jag mitt blodtyck mätt igen (ej av bm) o då låg det på 135-140/85-90. Är det för högt för att ta p-piller? Är det för högt överhuvudtaget? Kan man ta mini-piller istället? Har hört att det är många biverkningar med mini-piller o att man lätt får mellanblödningar. Stämmer det?

Hoppas på svar!!!
Svar på tråden: blodtryck o p-piller

Ett försök till svar

Skrivet av  Isa
Jag har precis samma tryck som du hade för 2 månader sedan och min barnmorska vägrade skriva ut p-piller med det trycket. Hon rådde mig att ta kontakt med läkare för en utredning eftersom trycket inte bör vara så högt utan orsak.

Väl hos läkaren fick jag svara på en massa frågor om levnadsvanor, rökning osv och fick sedan en remiss till provtagning för att utesluta bakomliggande orsaker.

Hon ville också att jag skulle gå och mäta det tre gånger hos sköterska innan de vill kalla det "högt blodtryck" på "riktigt". Det är inte alarmerande högt men du bör nog gå och kolla dig hos läkare för det är inte bra att gå med förhöjt tryck hur länge som helst. Bl a hjärtat ansträngs mer vid högt än lågt tryck under längre tid så en koll är inte i vägen.

Jag fick mini-piller utskrivet och de kan man ta trots högt tryck. Har tidigare ätit Cerazette men blödde konstant med dem och var så ARG på att bm tyckte att det var en futtig biverkning och inget att "gnälla över"!!!!

Nu äter jag Exclutena sedan en vecka tillbaka och än så verkar de funka men jag har inte pustat ut ordentligt. Vill nog att det går någon månad utan blödningstrassel innan jag är nöjd. :-)

Lycka till!

 

tack!

Skrivet av  fundersam
Jag ska nu ringa o prata med min bm o se vad hon säger. Hoppas att det inte är något alvarligt med mitt blodtryck bara...! :-S

 

Artiklar från Familjeliv