Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ska jag ta ut den?

Skrivet av Maggan
Har p-stav och det funkar jättebra på alla sätt, den är säker, man behöver inte passa tider osv, MEN tyvärr håller mina menstruationer på att driva mej till vansinne! Nu har jag precis haft mens i 6-7 dagar, uppehåll i 4-5 dagar och igår satte det igång igen och kommer säkert att pågå i flera dagar. JOBBIGT!! Jag vet inte vad jag ska göra, har provat både p-piller och mini-piller, vill inte ha spiral eller pessar, sterilisering känns för drastiskt än så länge, har blivit gravid trots kondom (så det är inte ett alternativ), vill absolut inte bli gravid... Känns som att det inte finns några andra alternativ till att fortsätta med p-staven, typiskt att jag inte är en av dem som slipper mensen helt!! Finns det något alternativ som jag glömt?
Svar på tråden: Ska jag ta ut den?

Fast

Skrivet av  ano
jag ville inte heller ha spiral, men tog till sist mod till mig och testade en hormonspiral och jag måste säga att det är nog ett väldigt bra alternativ om man inte vill sterilisera sig!
 

Vill inte och vill inte...

Skrivet av  Camilla
vem vill det egentligen...

Har du kommit på varför du inte vill ha spiral?
Är det bara den olustiga känslan av att ha en grej därinne? Den känslan hade jag också innan, men när alla andra alternativ inte kändes bra så var det bara spiral kvar... Jag kom över mitt motstånd och det funkar hur bra som helst.
(speciellt nu när jag har skaffat den helt fantastiska menskoppen, så behöver jag inte längre bekymra mig om läckande tamponger och överfulla bindor)
 

Precis därför...

Skrivet av  Maggan
Jag vill inte stoppa in nåt därinne i det allra heligaste. Där går min gräns tyvärr. Menskoppen, vad är det?
 

En himla bra grej...

Skrivet av  Camilla
...framförallt om man inte är nöjd med tamponger, om man har riklig mens och mycket läckage.

www.menskopp.se
 

Och jag kan förstå...

Skrivet av  Camilla
...om du inte vill ha spiral om du planerar för fler barn i framtiden, man är ju liksom rädd om den där lilla bebisfabriken. Jag skaffade spiral efter att jag fått de barn jag ville ha.
 

P-sprutor? Han steriliserar sig?

Skrivet av  Villemo
Fast de kanske har samma biverkningar som stavarna? Hade stavar för länge sedan och hade först mens varannan vecka, sen ingen på flera månader - nervpåfrestande när man inte ville bli gravid. Nu har jag haft två kopparspiraler och aldrig känt av dem det minsta - helt suveränt perfekt. INga hormoner och ingen risk att man glömmer. Kanske din partner kan sterilisera sig?
 

Ja vi har funderat på det,

Skrivet av  Maggan
sterilisering för honom alltså, men det känns inte som att vi är redo för det än. Vi är ju inte lastgamla så tänk om man skulle vilja ha en liten sladdis om några år.... Hur funkar kopparspiral?
 

Artiklar från Familjeliv