Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hormonfria preventivmedel?

Skrivet av Linda
Vad finns det egentligen för hormonfria preventivmedel? Är såååå less på dessa hormoner som ger en massa konstiga biverkningar!
Svara gärna i rubriken och vill ni skriva mer så skriv det som text...
Svar på tråden: Hormonfria preventivmedel?

Pessar.

Skrivet av  S-J
En gummikåpa som tillsammans med spermiedödande medel förs in i slidan före samlag och som sedan täcker livmodermunnen och hindrar spermierna för att ta sig in. Ska sedan sitta inne minst 6 timmar efteråt, men det känns inte så man kan göra precis vad sm helst under tiden. Efter lite övning går det lika snabbt att sätta in som att trä på en kondom, och det känns normalt inte alls under samlaget varken för mannen eller kvinnan.
 

Spermiedödande medel?

Skrivet av  Linda
Är det inte krångligt med krämen som man ska sätta på pessaren? Kladdigt? Hur länge får pessaren maximalt sitta i? Kan den vara svår att få ut? Tar det lång tid att lära sig använda den?
Hoppas att du vill svara igen :)
 

Nope.

Skrivet av  S-J
Man lägger på en "sträng" och tar lite med fingret runt kanten, och så för man in pessaret..... Medlet är ganska fast så det blir inte särskilt kladdigt.
Jag vet inte hur länge den max får sitta inne.
Svår att få ut? Nej det tycker inte jag, jag sätter mig på huk eller säter upp ena foten på toalettstolen t ex, tar tag med fingret runt kanten på pessaret och tar ut. Har det blivit vacuum kan man krysta lite *s*
Det tog bara några försök, sen gick det smidigt att antera den.
 

Tack!

Skrivet av  Linda
Kanske värt ett försök... Ska prata med min BM.
 

Å kondom såklart.

Skrivet av  S-J
det enda som ger bra skydd mot sexuellt överförbara sjukdomar dessutom...
 

Ja, förstås...

Skrivet av  Linda
Det känns bara lite bökigt men så är vi förstås ovana. Har aldrig använt kondom med min man och vi har varit ihop i snart 10 år. Har väl blivit bortskämd för innan jag var gravid fungerade P-piller alldeles utmärkt för mig men inte nu längre. Blir helkonstig av hormoner nu efter min andra graviditet. Måntro om det är vanligt?
 

Kopparspiral!

Skrivet av  Camilla
The one and only for me...
 

Berätta gärna mer!

Skrivet av  Linda
Kopparsprial är jag nyfiken på. Berätta gärna mer om det! För- nackdelar? Hur fungerar den etc.
 

Såhär...

Skrivet av  Camilla
Kopparspiralen utsöndrar en liiiten mängd koppar (hur liten vet jag inte men det kan man väl ta reda på om man vill) i livmodern, som gör miljön ogästvänlig för spermier.
Dock kan någon liten rackare slinka förbi ändå, men om det skulle bli ett befruktat ägg så fastnar det inte i livmodern, utan det stöts ut i form av mens. Det finns en något förhöjd risk för utomkvedshavandeskap, som man bör vara medveten om.
I övrigt sitter den där den sitter, och om man bara ser till att ha en lagom längd på nylontrådarna som sitter fast i ena änden, så märker man inte av den.
Nylontrådarna ska finnas för att man ska kunna känna att spiralen sitter kvar, men mina trådar är så kortklippta att jag inte kan känna dem.
Nackdelen med kopparspiral är att mensen kan bli väldigt riklig, men som sagt, det kan jag numera leva med.
Som med alla andra p-medel är det förstås individuellt hur kroppen reagerar, och en del får mer mensont av spiral.
 

Intressant!

Skrivet av  Linda
Tack för att du tog dig tid och berättade. Tyvärr är nog inte heller kopparspiral något för mig. Får helt enkelt leta vidare...
 

Fast

Skrivet av  
kopparspiralen utsöndrar ett gift i kroppen i stället för hormon...
 

Hur menar du?

Skrivet av  Linda
Jag vet knappt nåt alls om kopparspiral. Utveckla gärna ditt påstående :)
 

Vad menar du..

Skrivet av  pia
..med gift? Är det kopparn du menar? Den mängden är ju mindre än vad vi får i oss av maten och det mesta från spiralen åker ut med mensen.
 

Sterilisering -imt-

Skrivet av  Marie