Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hormonstörningar av sterilisering?

Skrivet av stina
I ett inlägg nedan nämns att man som kvinna kan få hormonstörningar av att sterilisera sig! Jag hoppas att mitt inlägg nu leder till MÅNGA reaktioner/inlägg, för detta skulle jag vilja ha klarhet i så snart som möjligt! Era erfarenheter?

Detta är viktigt eftersom initierade kunniga hävdar att såna biverkningar inte förekommer!
Svar på tråden: Hormonstörningar av sterilisering?

Läste en artickel

Skrivet av  Ufoxx
om det nånstans, minns ej var (återkommer om jag hittar den) Har även hört talas om det tidigare, tex minns jag ett debattprogram i radio har diskuterat det (ej svenskt). Min svärmor har genomgått operationen - flera år sedan- och upplevde flera mkt obehagliga förändringar som inte kan kopplas till ngt annat, fast bevis finns det kanske inte direkt (humöret, vikten, hälsan och välbefinnandet...) Jag vet inte om de är exakt samma operation som de oftast utför i dag dock, tror det förbättrats. I vilket fall som hellst är operationen för män, enligt vad min gynekolog och även bm berättat, betydligt enklare att utföra, betydligt lättare för patienten, mindre komlikationer.
 

Blödningsrubbningar

Skrivet av  7-barnsmamman
jag har varit hos min gynläkare för nån vecka sedan för att diskutera sterilisering. Jag känner flera som gjort detta o de har inga besvär, men läkaren förklarade för mej att det är vanligt med blödningsrubbningar efter en sterilisering och att man skall vara medveten om detta om man gör ingreppet. Någon som vet nåt om detta? Det är tydligen vanligare med både längre blödningsperioder, mellanblödningar och större mängder blod.
 

mår utmärkt

Skrivet av  LH
jag har aldrig känt av några hormonsvängningar eller mått dåligt på annat vis efter min sterilisering.Jag är väldigt nöjd! de gick in med titthålsteknik och brände av äggledarna på 2 ställen. Känner 4 st till som steriliserat sig med bra resultat.Jag beslutade mig för att göra det då inget annat preventivmedel fungerade bra, jag hade två barn redan och ville inte ha flera.