Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hormonspiral = cysta?

Skrivet av Vilsen
Hallå..

Var hon gyn för nån vecka sen. Jag ville kolla lite allt möjligt, cellprov, att hormonspiralen var ok, hade jag svamp? etc etc

För att kolla hormonsprialen så använde han vaginalt UL. Helt plötsligt säger han:

- Nämen, se där, ser du den där mörka bubblan?
- Eh ja..?
- Det där är en cysta, precis vid äggstocken.
- Jaha..men..?
- Ja, de är rätt vanligt för dem som har dessa spiraler, det är nog bara den som spökar.
- *Gulp*
- Men för säkerhetsskull så är det bäst om vi kollar den om 6-8 veckor, boka en ny tid hos BM:an utanför.

Jag har redan opererat bort en knöl i bröstet (godartad), med det känns väldigt olustigt nu när jag fick höra detta om cystan.
Läkarn verkade ta det som en klackspark, "nog bara sprialen som spökar". Vill inte ha mer tjafs i kroppen :(

Har suttit och funderat på nåt p-medel som inte har nåt hormon. *suck* Spiralen i sig har funkat bra (haft den i 2 år), förutom detta nu då och ja kanske de enorma flytningarna som man fått med den. Jag har annars kraftig blödning och PMS som heter duga. Därför jag valde den spiralen, plus att det är så enkelt, inget man behöver tänka på.

Nu undrar jag om det är fler här som fått dessa cystor pga h-spiralen. I så fall, vad hände med dem?

Jag har redan 2 barn, är 26 år och har precis börjat studera igen. Jag och mannen skulle gärna vilja ha fler barn, någongång, men inte just nu.

Nåt tips på p-medel?
Svar på tråden: Hormonspiral = cysta?

Hade en...

Skrivet av  Nickan
...som de trodde var en cysta på ena äggstocken och skulle oxå tillbaka om några månader. Nu visade det sig attdet inte alls var en cysta utan en infektionsböld. Och ingen kopplade sambandet förens jag haft 40 graders feber i 4veckor och då var den lika stor som en knytnäve. Jag fick läggas in, sövas och dränera den på var. Äggledaren blev sabbad förståss. Men det berodde tydligen på spiralen. Numera har jag p-stav och är nöjd hitills.
Att hitta ett bra p-medel utan hormoner är ett företag!
 

ajdå :(

Skrivet av  Vilsen
Blev äggledarn sabbad? :(
Jag beklagar verkligen ;(

Jag är totalt vilsen nu.. kondom eller pessar..
Kondom fungerar inte så bra, jag vill gärna känna min man lite :/
Pessar har jag mest läst om, men är nog rädd att man inte får dit den rätt.

Äh, jag har ingen aning..
 

oj

Skrivet av  TB
det lät inte bra. jag har haft min hormonspiral i snart tre år. men nu blir man ju lite rädd ju. är det farligt att få en sån där cysta?
 

Jag

Skrivet av  Vilsen
vet inte så mycket och läkarn verkade ju ta det som om det vore en liten sak bara.

Men jag kan tänka mig att man tar bort den om den blir alldeles för stor, och att det är då nåt annat.. närliggande kan gå sönder :(
Precis som knölen jag hade i bröstet. Efter den operationen har jag nästan ingen känsel alls på den bröstvårtan. Men jag vet inte riktigt hur det är med cystor.

Känns i alla fall obehagligt. :(
 

För att du inte har

Skrivet av  ...
någon känsel i ena bröstvårtan efter en op är jättevanligt.
Så brukar det bli efter en op när man skär av nerver, har man tur så kommer känseln tillbaka, ibland får man tillbaka känseln fläckvis runt snittet eller så får man ej tillbaka känseln alls.

Men ha hopp, det kan ta låååång tid innan känseln kommer tillbaka, en nerv växer bara 2 mm i veckan!!
 

oj

Skrivet av  Vilsen
Tack för uppmuntran :D

Var helt övertygad om att jag aldrig kommer känna nåt där. Men 2 mm i veckan! :D Det är ju mycket mot vad jag hade trott.. hehe vilket var inget alls. :D
 

Vanlig biverkning av gestangener

Skrivet av  maria
det med cystor , Så det var nog därför läkaren tog så lätt på det , Men bra att han hon sände dig på en ny koll , Förstår att du är orolig men ring till läk motagningen och fråga ofta kan mott sköterkan ge en bättre förklaring,
 

Artiklar från Familjeliv