Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har slarvat

Skrivet av Slarvmaja
varit singel en tid, och därför tog min läkare ut min kopparspiral, för jag har haft besvär av den i form av smärta o mellanblödningar.
Men så träffade jag en kille för några veckor sedan och så har det blivit att vi haft oskyddade samlag. Häromdagen sa var jag åter hos min läkare o satte in en spiral igen. Hon sa att om jag blivit gravid under tiden så får jag missfall nu, stämmer det? är lite orolig har bröstspänningar och mår illa emellanåt. Jag har inte haft några blödningar efter insättningen av spiralen och ingen smärta. Usch jag är orolig, för vad händer om jag är gravid o har satt in en spiral?
Svar på tråden: Jag har slarvat

Testa

Skrivet av  Nollan
Köp ett gravtest och testa med en gång. Konstigt att du inte fick göra det innan du satte in spiralen då du var osäker på om du var gravid eller inte. Om du nu är gravid så borde du ju kunna plocka ut spiralen så fort som möjligt. Man kan ju faktiskt bli gravid med sprial så kanske måste det inte bli missfall.
 

Läkaren sa bara

Skrivet av  slarvmaja
att om jag är tidigt i en graviditet när hon sätter in spiralen så blir det missfall, för jag sa ju att jag inte vill ha fler barn.
 

Men

Skrivet av  ano
gjorde de inget gravtest före insättandet? Det brukar alltid göras om minsta lilla ynka risk finns. Tror inte de får sätta in spiral om risk finns ens...
Självklart är risken större för missfall med spiralen om du skulle vara gravid. Kolla upp detta direkt är mitt förslag!
 

Nej inget grav-test

Skrivet av  slarvmaja
jag hade ju varit singel en tid och inte haft någon sex alls, så träffar jag den här mannen för några veckor sedan och bara slarvar till det så dant. Vi försökte ju vänta till jag varit o satt in spiral, men det gick ju inte när man är nykär. Det är ju för tidigt att göra gravtest, har inte gått över tiden än. Isåfall skulle jag blivit gravid de senaset tre veckorna. Ska han mens om 9 dagar. Det var då läkaren sa att om jag så skulle blivit med barn så blir det missfall. Hon sa att dom bara brukar sätta in spiral under mensen eller strax efter mens för att man inte ska riskera vara gravid. Jag mår som sagt var illa o ha bröstspänningar, jag har flera barn innan och det började så här innan jag visste om att jag var gravid. Pust, så här gör man ju inte bara när man närmar sig 40-årsåldern.
 

Artiklar från Familjeliv