Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga...

Skrivet av Nanna80 *V 14+4*
eller två :)
Än har jag långt kvar till förlossning, men har ändå lite funderingar hur man ska göra med prev.medel efteråt. Har ätit 5 olika sorters p-piller under 8 års tid. Har aldrig mått riktigt bra på någon av dem; illamående humörsvängningar osv. De sista jag åt var de jag mådde bäst på (Yasmin) Men kände ju ändå bara ett par veckor efter att jag slutat att jag mår betydligt mycket bättre utan...
När jag sen ville bli gravid fick jag inte tillbaka min ÄL förrän efter 6-7 mån efter piller stopp.
Efter detta barnet (som blir mitt första) vill jag inte ha alltför långt mellan barnen, men ändå inte riktigt på en gång. Ca 2 års mellanrum tycker jag känns bra.
Vad ska man då ha för skydd under tiden? P-piller känns inte alls aktuellt. Helst vill jag ju ha ett prevmedel som inte påverkar min kropp, dvs inget som hämmar ÄL, finns det? (Eller något med hormoner.)
Funderar på om kopparspiral är något? Hur är det? Får man biverkningar av den? Fungerar ÄL som vanligt då, bara det att spermierna inte kommer "in" ?
Kan tänka mig att köra säkra perioder, för kondom är inte heller en favorit.
Någon som kan förklara lite hur olika prevmedel påverkar kroppen?
Oops, blev visst långt ändå...
Tack på förhand!
Svar på tråden: En fråga...

Du skriver att du kan tänka

Skrivet av  Ellinora71
dig säkra perioder (med allt vad osäkerhet det innebär) och i såna fall måste jag rekommendera en personadator. Det är en dator med mätstickor som man kissar på några gånger i månaden och så talar den om huruvida det är "grönt" eller inte.

Enligt tillverkaren så är det 94% säkerhet vilket innebär att om 100 kvinnor använder den korrekt i ett år så blir ca 6 stycken gravida ändå.

Så om en oplanerad graviditet är helt otänkbart så är persona inget alternativ, men eftersom du skriver att du kan tänka dig säkra perioder så kan den säkert vara bra. Det blir ju ett sätt att göra de "säkra" perioderna lite säkrare:-)

Har själv använt persona i två år och har under den tiden inte blivit gravid.
 

pessar?

Skrivet av  Sara
Pessar kanske vore något för dig?
Det påverkar inte kroppen; går också bra att använda när man ammar.
Och jag tycker kondom stör, men pessar tycker jag fungerar hyfsat smidigt.
 

Artiklar från Familjeliv