Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån som har lika konstig livmoder som jag?

Skrivet av Eliza
Jag måste ha världens konstigaste livmoder...Första gången jag satte in kopparspiral bökade BM runt jättemycket, tyckte livmodertappen var svår att hitta (jag har bakåtböjd livmoder vilket tydligen gör det hela mer komplicerat). Hon lyckades efter mycket om och men få in spiralen MEN jag hade jättemycket blödningar i flera veckor efteråt. Ringde BM igen som kände efter att sprialen satt kvar (själv kände jag inte ett dugg). Skrev remiss till gyn och fick göra UL där man såg att spiralen satt upp och ner!!

Den måste plockas ut i narkos och sen sattes en ny in, inga blödningar och jag var jättenöjd. Kände aldrig några trådar och ingen livmodertapp heller, men den satt ju så konstigt till...

Häromdagen var jag på cellprovtagning (rutinbesök). BM kunde inte hitta livmodertappen, bökade runt utan resultat. Kallade slutligen på en gammal garvad BM som hittade tappen "nere i vänstra hörnet" (!!!). Och: "Din spiral är påväg ut" sa hon.

Jahaja. Så nu ska jag plocka ut denna spiral och sätta in en ny (men har begärt att en gynekolog ska göra det) och gruvar mig jättemycket. Tänker på hur besvärligt det var första gången (hur det var andra gången vet jag inte för då sov jag...).

Någon annan som varit med om att spiralen bara ramlat ut sådär? Jag har absolut inte dragit i några trådar (har aldrig känt några) och hur sjutton kan en spiral vända sig uppochner i livmodern? Jag känner mig helt missbildad och smått skräckslagen för den stundande insättningen men kan inte tänka mig något alternativ till spiral (gillar inte hormoner och pessar är så ospontant, har dock haft det tidigare).

Suck! Ville bara skriva av mig min ångest...
Svar på tråden: Nån som har lika konstig livmoder som jag?

Hjälp, hur kunde rubriken bli röd?! (imt)

Skrivet av  Eliza
.
 

det är bara dina egna inlägg -

Skrivet av  lilla A
och du är den enda som ser att just DINA inlägg är röda, inte vi andra. Vi ser våra egna inlägg osm röda.
Lättare att hitta svar på sina frågor, smart va??
 

Hejsan!

Skrivet av  Meja
Tror inte en spiral kan vända sig av sig självt, tror klant ar-slet till bm som satte in den upp och ned!!

Du skriver ju själv att det inte finns några andra alternativ än sprial förutom kondom då...men den kansek oxå är ospontan!

Går säkert bra att sätta in den nya spiralen, men om den oxå trillar ur så kanske du skall fundera på kondom eller pessar!

lycka till
 

Fick rådet att ta några smärtstillande innan...

Skrivet av  lilla A
Gör gärna det, lättare att slappna av då också.
I övrigt kan jag bara säga:
LYCKA TILL!
:)
 

tror min också är konstig

Skrivet av  Karin
är extremt bakåtlutad och min läkare som tydligen är väldigt rutinerad fick inte in spiralen alls. Fick den insatt under lättnarkos istället (ganska behagligt faktiskt). Den ramlade dock ut efter ett halvår, vilket jag märkte då jag blev gravid... inte så kul.
Vid mina graviditeter har jag aldrig öppnat mig spontant och BM har inte lyckats nå livmodertappen vid undersökningana.
 

Ingen spiral för mig alltså! :(

Skrivet av  Åsa
Jag har varit lite inne på att sätta in en spiral för att slippa hormoner, men min livmoder är också kajko. Cellprovstagningar och kontroller av livmodermunnen/fastsättning av skalpelektroder är ett helvete på mig. Så därför har jag fått gynekologskräck och hoppar inte upp i den där stolen i första taget igen.

Tack för att du avskräckte mig, men jag hoppas innerligt att det löser sig för dig!
kram
:)
Åsa