Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Biverkningar" av sprial?

Skrivet av Erica
Jag undrar om det bara är jag som är nojjig eller om jag faktiskt känner mig besvärad av min kopparspiral. Så därför undrar jag om det är fler än jag som har liknande känsla?

Efter mitt första barn satte jag in en hormonspiral. Men jag tog ut den igen efter bara två-tre månader. Dels för att jag inte stod ut med blödningarna men även för att jag tyckte mig känna av spiralen i magen hela tiden. BM som tog ut den åt mig sa då att man skulle kunna se på spiralen om den var lite krokig och att den då skulle ha suttit snett, vilket kan ha gjort att jag kände av den. Min sprial var helt intakt och BM sa då att den alltså suttit rätt och jag inte ska ha kunnat känna av den.

Så efter mitt andra barn nu så tyckte BM (en annan än den första) att jag ju kunde prova en k-sprial istället. Hon sa oxå tydligt att man KAN INTE känna sprialen för man har ingen känsel i livmodern. Okey, så jag provade att sätta in den (nu 3 veckor sen). Så jag ställde in mig på att verkligen ge den här spiralen ett ärligt försökt och jag har blivit positivt överraskad över att blödningarna slutade så snart och till en början kunde jag inte känna av sprialen heller. Men nu tycker jag mig känna igen det där trycket mot vänster äggstock/äggledare igen vilket är väldigt obehagligt. Är det bara inbillning eller är jag bara inte skapt för att ha sprial?

Några fler med liknande erfarenheter?
Svar på tråden: "Biverkningar" av sprial?

Hade svårt att vänja mig vid själva tanken

Skrivet av  marib
på en metallbit i kroppen och därför så gick jag och kände efter.
Går man och känner efter så tycker man sig känna saker också :-)
Var för bekväm av mig för att göra något åt det och efter en tid så hade jag vant mig och nu känns den inte alls
 

Men

Skrivet av  ano
det står faktiskt i infon för Spiralen (Hormon i mitt fall) att vissa tycker att de känner av den, så det kan inte vara ovanligt direkt. Konstigt att din BM ej hört detta då?