Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kopparspiral?

Skrivet av Anna med två små
Jag äter Cerazette sedan 4 månader, men funderar på att sluta, eftersom min sexlust är totalt bortblåst och jag misstänker att detta är en biverkning av pillrena. Skulle vilja prova på ett hormonfritt preventivmedel, och då ligger kopparspiral närmast till hands, men jag har ingen som helst erfarenhet av sådan, så jag vänder mig till er: Vad har ni för erfarenhet av kopparspiral?
Svar på tråden: Kopparspiral?

Jättebra, bortsett från blödningarna.

Skrivet av  Marie m Moa 0006, Tilda 0201 och Stina 27/5
Jag var jättenöjd med k-spiralen som p-medel. Men jag fick mycket kraftiga blödningar, vanligtvis har jag små blödningar. Mina blödningar blev så rikliga och kraftiga att jag fick medeciner för att begränsa det. Detta kändes inte så bra, så nu efter barn tre har jag bytt till h-spiral och är jättenöjd än så länge. Har haft problem med p-piller och minipiller när det gäller humöret. Men med denna spiral känner jag inte av något sådant. Det verkar vara väldigt olika erfarenheter för alla. Min barnmorska rådde mig att prova k-spiralen först då man ju inte har något att förlora. Jag menar den kostar ju inget och när man tagit ut den så återgår allt till det "normala" väldigt fort. Och det är ju ett väldigt bra p-medel om den funkar, hormonfritt och allt.
 

Jag har haft...

Skrivet av  Anna - Maria
k-spiral sedan augusti -03 och är jättenöjd med den. All min mensvärk är som bortblåst och mensen har minskat. Trots att både mensvärk och blödningar kan öka med k-spiralen.
 

var nöjd

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Jag var jätte nöjd med min k-spiral. Jag blöde bara lite mer jag kände inget av den, min man påståd dock att han kände trådarna ibland. Nu blev jag gravid trotts k-spiralen men det är ovanligt och hade jag bara fattat att den inte satt på plats alltså förstått att det var därför trådarna blivit länge så hade jag nog klarat mig utan att bli gravid. Nu behöll jag graviditeten vilket jag verkligen inte ångrar.
 

Hej Pillan!

Skrivet av  orolig
Jag har på sistone kännt att trådarna är väldigt långt nere, bör jag kontakta gynekelog el BM för att kolla att kopparspiralen verkligen sitter rätt? Jag menar, kan detta vara ett tecken på att spiralen håller på att trilla ut?

Förut kände jag inte trådarna. Men nu senast så tyckte jag att de var väldigt långt ned. Det var nästan så att jag kände något hårt längst upp när trådarna tar slut.
 

Ring din BM för kontroll

Skrivet av  Anna
det låter absolut som om din har flyttat på sej, bättre att kolla en gång för mycket än för lite.
 

tycker du ska ringa

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Så kände jag också att det var någon hårt längst upp.. synd bara att jag inte fattade att den var på väg ut *ler* fast nu är jag ju jätte glad att det blev som det blev fick en alldeles fantastisk liten flicka.
 

Artiklar från Familjeliv