Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hormonspiral eller minipiller?

Skrivet av Undrande
Jag fick barn i april i år och har sen mensen kom tillbaka i juni ätit minipiller. Dock har detta resulterat i regelbunden mens OCH kraftiga stänkblödningar där emellan. Både sambon och jag är rysligt trötta på detta nu så jag har upphört att ta pillerna. Min BM rekommenderade hormonspiral men är det lönt att sätta in en sådan om vi vill försöka få barn igen redan nästa sommar/höst? Jag kommer alltså behöva ta ut spiralen igen om mindre än ett år.
Svar på tråden: Hormonspiral eller minipiller?

skulle fortsätta med piller

Skrivet av  Anna
om det är så kort tid.
efter det rekommenderar jag varmt hormonspiral!! Supersmidigt!
 

Persona.....tycker jag

Skrivet av  Sanna
P-datorn som är helt hormonfri,när du sedan vill bli med barn använder du den omvänt.www.persona.info
 

Kopparspiral

Skrivet av  Marie m Moa 0006, Tilda 0201 och Stina 27/5
Jag hade kopparspiral mellan tvåan och trean. Funkade jättebra. Jag fick ganska kraftiga mensblödningar, men jag visste ju att den skulle ut efter ett år så det gick ändå bra. Mensen var regelbunden, och inga mellanblödningar. Kopparspiralen är ju dessutom gratis. Förstår inte varför din bm tycket att du skall ta hormonspiral som första alternativ. Funkar k-spiralen så är ju det jättebra, gratis och hormonfritt (som det diskuteras så mycket om här inne). Nu när vi är "klara" med barnafödande så har jag investerat i en hormonspiral och är supernöjd. Nu visste jag ju dessutom att spiral funkar för mig.
 

Jag fick testa minip

Skrivet av  ullas dotter
innan hormonsp just för att se hur jag reagerade Och jag hade det som du Då avrädde min barnm det kommer att bli lika jobbigt med hormonspiral sa hon.
 

Men det är ju inte samma hormoner??

Skrivet av  A m E03
Eller det var kanske en speciell sorts piller du fick som likande pillerna i Hormonspiralen??
*nyfiken*
 

Hormonerna

Skrivet av  maria
i minipiller o hormonspiral är samma.
Däremot är det inte samma hormoner i kombinationspiller (vanliga p-piller) och hormonspiralen.

Därför är det tydligen ganska vanligt att man försöker med minipiller först innan man sätter in en hormonspiral, bla för att den ju är ganska dyr.
 

Högkosntadskortet...

Skrivet av  Anette
Jag hade högkostnadskort (äter en del allergimediciner ja...) så jag betalade bara 500kr för min spiral...

Ska man dessutom ha den en längre tid, säg 3 år i stället för maxtiden 5 år - så är det ju absolut inte dyrt med spiral även om man får betala hela beloppet. På apoteket kan du ju dessutom delbetala, det är bara att säga till i kassan! *tips*

För mina vanliga P-piller betalade jag 105kr /kvartal vill jag minnas, så spiralen blir ju snabbt lite billigare även om man bara har den i tex 3 år (83kr/kvartal om du betalar fullpris)
 

Konstigt...

Skrivet av  Marie m Moa 0006, Tilda 0201 och Stina 27/5
Jag mår tvärpyton av minipiller, deppig, dålig hy, ingen sexlust. Men raka motsatsen med h-spiral. Min barnmorska sa att det är mycket lägre doser i spiralen som dessutom verkar lokalt och att detta kan vara anledningen till så stor skillnad för mig. Men det verkar finnas lika många teorier och erfarenheter om detta som det finns individer... Jag tror helt enkelt att man får testa och som med allt annat man måste ge kroppen en chans att vänja sig och kan inte tro att allt skall funka redan första månaden. Det är så individuellt hur man reagerar på alla p-medel.
 

Motsvarar 2 piller i veckan...

Skrivet av  jennifer
sa BM till mig. Så det är väldigt mycket minder hormoner man får i sig.
 

Det är ju olika

Skrivet av  Mallan
hormoner i alla minipiller. Levonova och Follistrel är baserade på det gestagena hormonet levonorgestrel. Jag tålde varken Levonova eller Follistrel. Har nu testat Exlutena som innehåller hormonet lynestrenol och det funkar bra. Så det är olika för varje minipiller..

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=10558&PreView=

Om ni ska försöka skaffa fler barn snart så skulle iaf jag testa något annat minipiller-märke.
 

Tack!

Skrivet av  Undrande
Tack för alla svar! Jag förstår att det finns många olika resonemang kring denna fråga. Har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra. Men medan jag väntar på nästa mens så har jag ännu lite tid att fundera (om nu inte mensen upphör p.g.a. att det "oaktsamma" sexet härom dagen resulterat i att jag är gravid...) ;-)
 

då får du spara dom

Skrivet av  anna
till ett annat år,,,
 

Artiklar från Familjeliv