Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

koppar spiral fråga !

Skrivet av trollmamma till Tor o Axel
Jag känner att hormoner är det sista jag vill stoppa i mig just nu dock vill jag ha ett säkert skydd. tror att koppar-spiral verkar vara ett bra alternativ. min fråga är biverkningar?? vilka kan det vara o om detta är fallet kan man få den bort plockad eller ??
Vad kostar den ?
tacksam för svar!
Svar på tråden: koppar spiral fråga !

Kopparspiralen brukar vara gratis

Skrivet av  A m E03
hör efter hos din Gyn/BM. Kan inte tänka mig att det kostar mer än MAX ett vanligt läkarbesök att få den bortplockad OM det skulle vara ngra komplikationer, men jag har för mej att den inte är lika säker som hormonpreparaten??

Kan tillägga att jag alltid haft olika "känningar" av P-piller men jag märker absolut INGET av min hormonspiral!!
 

Rikligare blödningar

Skrivet av  marib
brukar man säga är en biverkning.
I början hade jag det (4 - 5 ggr) sen blev den som vanligt bara 1 dag längre.
Vill du inte ha den kvar är det en snabb och smärtfri histora att ta bort, vilken bm som helt fixar det.
Kostnaden verar vara olika från kommun till kommun, här är den gratis.
 

en följdfråga:)

Skrivet av  sirle
hur länge hade du blöndningar efter det att du satte in spiralen? jag funderar också att prova igen...fast jag fick ont och mycket blödningar förra ggn, men känner att inget annat kan funka..och tänker att jag kanske gav upp för tidigt förra gången??
 

Några dagar

Skrivet av  marib
2 - 3 kanske minns inte riktigt, och som lätt mensvärk.
Tyckte jag kände av den de första månaderna men jag tror det var mest det faktum att jag visste att jag hade en metallpryl i kroppen.
Nu känner jag inte av den alls.
Tror att mycket beror på den som sätter in den faktiskt.
Be om en erfaren bm eller en gynekolog.
 

Artiklar från Familjeliv