Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kopparspiral och tampong?

Skrivet av Nyspiralad
Har för en vecka sedan satt in en spiral, känns allmänt olustigt (har alltid varit säker på att jag inte vill ha spiral, men nu finns inga alternativ). Det blödde lite någon dag efter insättandet, men sedan var det OK. Men igår började jag blöda som en stucken gris, fast det inte är dags för mens ännu. Knepigt. Hur som helst, kan man använda tampong, eller kan den trassla in sig i trådarna eller medföra infektionsrisk?
Svar på tråden: Kopparspiral och tampong?

Du kan använda tampong :)

Skrivet av  Lena & Anton
spiralen sitter ju inne i livmodern och dit ska ju inte tampongen. Trådarna sticker ut en liten bit i slidan, jag har aldrig fastnat med tampongen i spiralen inte hört om nån som gjort det heller.

Jag har blött mycket av mina k-spiraler men har ändå tyckt att det vart värt det. De flesta som har spiral är ju väldigt nöjda.

 

Satte också in en nyss

Skrivet av  Nollan
Och då fick jag rådet av min barnmorska att tampong var OK i början av mensen, alltså när det blödde rikligt, men när blödningarna minskade bör man undvika tampong. Tydligen finns det en liten risk att trådarna som sticker ut fastnar i tampongen om den är för torr.
 

Artiklar från Familjeliv