Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Funderingar kring kopparspiral

Skrivet av Ursula bf 24/1
Jag vill igentligen inte ha kopparspiral, men kan absolut inte tänka mig hormoner igen. Jag har prövat pessar men den satt inte bra, vilket beror på hur jag är skapt invändigt enl min bm. Vill absolut inte bli gravid igen efter der väntade barnets ankomst så persona är inte ett alernativ. Till mina funderingar jag och maken har väldigt lätt att bli gravida tillsammans så jag funderar på om kopparspiral är lämplig för oss då det finns en viss risk för graviditet med kopparspiral. Finns här någon högfertil erfaren kopparspiral användare som kan ge mig lite vägledning.
Svar
Mina erfarenheter - nej!
Jag satte in min kopparspiral efter mitt 2:a barn, den fungerade bra i ca 8 månader, sen blev jag gravid med spiral! Är nu lyckligt gravid i 19 veckan. Min man och jag har blivit lätt gravida tidigare och nu trots spiral. Skulle inte lite på den om ni inte vill ha flera barn eller kan tänka er flera barn om du skulle bli gravid. Vi har nu bestämt att efter 3:an ska min man sterilisera sig, verkar vara vår enda möjlighet. Lycka till vad du än väljer!
Skrivet av  Marie
Aldrig blivit gravid med kopparspiral
och jag har väldigt lätt att bli gravid. (Har jättemånga barn)Risken är fortfarande väldigt LITEN att bli gravid med spiral.
Skrivet av  Barbamamma
HEJ
Jag har väldigt lätt att bli gravid. Har två pojkar tillsammans med min man. Jag satte in k-spiral i augusti 2003 och har inte blivit gravid ännu iaf. Peppar, peppar...... är väl bäst att tillägga. Tycker för övrigt att den är jättebra. All mensvärk försvann med k-spiralen och blödingen har minskat. Trots att de flesta säger tvärsom.
Skrivet av  Anna-Maria m. Anton & Victor
Svar om spiral
Hej!

Jag har lätt att bli gravid och har haft kopparspiral i snart fyra år utan att bli gravid. Däremot har jag fått lång mens, det blöder ungefär som tidigare men det tar fler dagar innan mensen är över.

Nu har jag dock börjat misstänka att jag fått kopparallergi (se inlägg längre ned). Enligt gyn är detta dock ovanligt, men jag har fått en tid i nästa vecka för en undersökning.
Skrivet av  Mille