Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som vet.

Skrivet av fundersam
Snälla,
ni med olika p-medel.
Jag har funderingar över kostnaden.
Kan ni skriva vad ni har betalat för era..
Tex. betalar man per år eller mån?
Vad kostar p-piller, minipiller, p-sprutor. spiraler, det där som opereras in i armen mm
Svar på tråden: Ni som vet.

Kopparspiralen

Skrivet av  marib
är gratis i "mitt" landsting.
Tror pessaret (hade det tidigare) kostade runt en hundring men krämerna till är rätt dyra.
 

Hormonspiral kostar ca 1000kr--- MEN---

Skrivet av  lilla A
Eftersom jag har en del allergier etc och använder högkostnadskortet så var det "bara" ca 600kr kvar att betala för mej, resten var "över taket" SAS. Dessutom frågade jag på apoteket när jag var och hämtade ut spiralen, och det går FINEMANG att delbetala, du kan alltså dela upp betalningen på max 6 månader. Superbra!!

En H-spiral är verksam i max 5 år, så även om du betalar fullpris är det ett billigt alternativ:
ca 17kr/månad.

Mina P-piller som jag åt förut kostade 100-120kr/kvartal, altlså som billigast 33kr/månad.

Kopparspiralen var inget aldernativ för mig, eftersom jag verkligen inte vill riskera vare sig ökade eller rikligare blödningar, eller mera mensont än vad jag redan hade. Numera har jag trosskydd som enda skydd under mensen, som dripp-droppar väldigt sparsamt under ca 3 dagar/cykel.
 

rent kostnadsmässigt...

Skrivet av  lilla A
blir H-spiralen billigare än P-piller vid ungefär 2,5 års användning eller mer...
Det är väl ungefär MAX så länge som jag själv ska ha den i, men det är sååå mycket smidigare för mig och jag slipper tänka på de där evinnerliga pillerna som jag bara glömmer ta.