Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill veta allt...

Skrivet av Mamma Anna
on P-stavar. funderar på att sätta in en i armen och undrar över för och nackdelar, biverkningar, hur själva ingreppet går till, kan dom plocka ut den när som helst om man inte är nöjd??
Väntar ivrigt på svar. Tack!!
Svar på tråden: Vill veta allt...

Jag har haft Implanon

Skrivet av  Jessica m Sebastian 010625 & Madicken 040622
Precis som med alla andra p-medel så är det ju så att en del passar andra och en del passar dem inte alls.
Själv tyckte jag p-stav verkade bra då jag har svårt för att svälja tabletter och spiral inte kändes som något alternativ.

Jag ville ha den lite nyare sorten som heter Implanon, den är lite dyrare och varar "bara" i 3 år men man sätter bara in en stav av den. Finns en äldre variant också som är billigare och varar i 5 år men den sätter man in ganska många av, mellan 4-6 har jag för mig.

Jag fick hämta ut min stav på Apoteket och fick sedan tid hos läkaren på MVC för insättning. Man blir lokalbedövad och sedan skjuts staven in med en särskilt grej som medföljer när man hämtar ut den. Det kanske ser och låter lite otäckt med det gjorde inte ett dugg ont tycker jag. Det som sved lite var bedövningen. Sedan när staven var insatt satte läkaren någon droppe lim vid snittet och sedan ett litet bandage på som skulle sitta på ett tag och som inte fick bli blött.

Staven kan man ta ut igen när man vill det och efter att man tagit ut Implanon återkommer fertiliteten jättesnabbt igen.
Själv mådde jag inte så bra av min stav, fick många och långa blödningar, blödde i 3 veckor ibland och hade bara blödningsuppehåll någon vecka innan jag började blöda igen. Jag hade hört att det kunde bli bättre efter 6 mån så jag försökte vänta ut blödningarna men efter 15 mån hade det ff inte blivit bättre så då tog jag ut den.

Fördelen med p-stav tycker jag är att den knappt känns, är ganska lätt att sätta in och ta ut, varar i 3-5 år, inget att komma ihåg. Dessutom avger ju staven en jämn och låg hormondos hela tiden.

Nackdelen är väl alla biverkningar man kan få, men som sagt, det är ju olika för olika människor så man får ju prova, passar den sen inte kan man ju ta ut den igen.

Vill du veta mer om Implanon så gå in på organon.se och läs mer.
 

kanon!!

Skrivet av  71:an
Jag satte in min stav för ganska precis ett år sedan.
Jag har haft små blödningar i ca sexdagar alltså då är dessa dagar utslagen på hela året.
Jag har inte behövt mer än trosskydd.
Jag mår jätte bra och har inte fler biverkningar.
Så jag kan varmt rekomendera staven.
Att sätta in den var inte hemskt.Mig bedövade man med plåster. Jag var öm några dagar efteråt.
Så lycka till den är värt ett försök
 

Hej!

Skrivet av  Giftamamman
Jag har Implanon sedan snart två år. Gick jättebra att sätta in den, inga problem, fick bara ett stort blåmärke. Tyvärr hör jag till dem som fått mer blödningar än innan, jag har mens två ggr/månad nu och det är inte kul. Funderar på att ta ut den av den anledningen men kan inte komma på nåt bra alternativ som jag kan använda i stället. Alla andra som jag känner som har p-stav har fått inga eller bara små blödningar, gissa om jag är avundsjuk! Vore det inte för blödningarna så skulle jag tycka att Implanon var det bästa p-medlet. Jag tycker du ska testa, kanske du är en av dem som förlorar mensen!