Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad använder ni för preventivmedel?

Skrivet av Susanne
Hej!

Sitter här och funderar över alternativa preventivmedel. Idag äter jag minipiller (fick barn för fem månader sedan och ammar fortfarande) men börjar bli orolig då jag tycker mig ha hört så många som blir gravida trots att de äter minipiller. Vad använder ni för preventivmedel? Bra eller dåligt med dem? Jag funderar på spiral men vet inte riktigt.

Jag åt Trionetta p-piller förut och var jättenöjd med dem men det går ju inte nu när jag ammar. Så jag vet inte alls hur jag skall göra...
Svar på tråden: Vad använder ni för preventivmedel?

Exlutena

Skrivet av  Mallan
minipiller. Har använt dem i snart två månader och trivs bra med dem. Har prövat hormonspiral (konstant svamp i drygt ett år), vanliga p-piller (slutade p g a migränattacker vid bortfallsblödningarna), andra sorters minipiller som gav mig stänkblödningar i flera månader samt kondom som ju blir lite trist i längden då man är gift och egentligen inte behöver använda kondom mer än för att inte bli gravid..

Jag hoppas att Exlutena fortsätter vara bra. Har lite bröstspänningar sedan någon vecka vilket jag hoppas _inte_ beror eventuell graviditet.. Har haft några stänkblödningar sedan jag började men det var ett tag sen nu. Det gäller ju att ta pillerna i tid, bara.
 

Jag..

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
Jag fick barn för 2 månader sen och den graviditeten blev till trotts spiral (koppar) som togs ut i graviditetsvecka 12. Jag är livrädd för att bli gravid nu har fått 4 barn på 6 år. Så just nu använder jag mini-piller och Spermadödande kräm och avbrutet samlag. Har funkat än i alla fall. Men krämen har varit bra eftersom jag får lite torra slemhinnor av mini-piller
 

Cerazette

Skrivet av  Cammis
är en ny typ av piller som kom för några år sedan, östrogenfria.
Har ingen mens alls, en liten bonus.

Kolla med din BM, hon kan nog råda dig.
 

Pessar.

Skrivet av  S-J
Vi använder pessar sedan ca 3 år tillbaka och är nöjda med det. Det känns inte, luktar inte, påverkar inte hormonellt och tar efter lite övning inte alls lång tid att föra in. Nackdelar kan vara att det spermiedödande medlet lär smaka urk så eventuell oralsex får ske INNAN man för in det samt att man måste ha det tillgängligt på nåt sätt.
 

Kopparspiral

Skrivet av  sarizz
Jag satte in en kopparspiral för sex veckor sedan. Ännu så länge är jag nöjd. Det var väl det inte det skönaste jag varit med om när jag satte in den, men det var överkomligt.

Positiva effekter jag märkt är att sexlusten är tillbaka som aldrig förr! Jag går omkring och är pilsk mest hela tiden tycker jag ;-) Jag slipper dessutom äta hormoner, vilket var den största anledningen till att jag bytte från p-piller.

Negativa effekter är att jag böder mer när jag har mens, jag har då bara haft en menstruation sedan insättningen och jag hoppas att det kan blöda lite mindre i fortsättningen.
 

H-spiralen!

Skrivet av  ano
Funkar jättebra. Kan dock vara svår att sätta in om man ammar helt samtidigt pga att livermodern då är så liten och skör.
 

P-stav

Skrivet av  Maggan
Fungerar jättebra på alla sätt, förutom att jag tyvärr har lite mellanblödningar. De flesta jag vet som har p-stav har ingen mens alls..., så man kan ju ha tur eller otur med den.
 

p-plåster

Skrivet av  Petra & Kevin 031212
funkar kanon!
 

Artiklar från Familjeliv