Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vågar jag?

Skrivet av Venus
Nu MÅSTE vi hitta nåt annat än kondom, för vi använder den inte! Båda tycker det är obehagligt och jag spricker alltid...

Törs jag sätta in en hormonspiral? Har aldrig fixat hormoner tidigare...

Alternativet är väl kopparspiral, men jag blöder rätt mycket redan nu, och är lite rädd för utomkvedes.

Dessutom tycker jag det är lite läskigt med den ökade infektionsrisken med spiral...
Svar på tråden: Vågar jag?

Prova hormonspiralen

Skrivet av  ThoGa
jag som är jätteöverkänslig annars mot hormoner klarar den galant. Dock har jag den inte som preventivmetod..skulle jag träffa någon blir det kondom iaf*s* Varför spricker du när ni använder kondom? Upplys gärna en obildad människa! Har ni testat nya Zenith?
 

Men...

Skrivet av  Venus
vad har du den som då då? :)

Jag blir snustorr så fort vi tar på en kondom. Inte innan, men efter nån minut... Min sambo är rätt "rejält utrustad" *rodnar lite* och det funkar bara inte.
Har dock varit jättebra med konom i tidigare förhållanden.

Har inte provat nya Zenith, tycker den är på tok för dyr... :( Men jag har hört att den ska vara bra.
 

För att bli

Skrivet av  ThoGa
av med enorma blödningar
 

Aha! :) (imt)

Skrivet av  Venus
 

utomkved

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
.. är inte vanligare för att man har spiral. Detta trodde jag också. Men när jag blev gravid och hade kopparspiral sa dom att risken för att det skulle vara ett utomkved var lika stort som hos en person utan spiral. Mitt foster satt exakt där det skulle inne i livmodern och gick bra att behålla som jag bestämde mig för att göra.
 

Skumt!

Skrivet av  Venus
Det står att risken är något förhöjd i informationspappret jag fick från BVC...
 

du har..

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
.. säkert rätt. Det jag menade men var otydlig att blir man gravid med spiral så behöver det inte vara ett utomkveds utan kan lika gärna sitta där det ska . men säkert har du rätt att risken är lite förhöjd men samtidigt är ju risken att bli gravid väldigt liten.
 

men..

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
..dom sa faktiskt när jag ringde till kvinnokliniken och mitt gravtest var posetivt och jag sa att jag var rädd att det var ett utomkved för att jag hade spriral att det inte var någon större risk än för andra.
 

Gravid med spiral?

Skrivet av  Nina
Hur vanligt är det? Jag trodde att spiral var ett lika säkert preventivmedel som t ex p-piller (vilket ju är väldigt säkert enligt mig :)
 

Ett tips NEOVLETTA

Skrivet av  vompan
p-piller..
Har ännu inte börjat med dom med min läkare sa att dom passar dom flesta..
Du äter dom hur länge i rad du vill utan uppehåll och du slipper blödningar..
Kostar 95 kr och det är 3x21 tabletter så äter du dom konstant så blir månadskostnaden ungefär som mensskydd!!!
Jag ska i allafall testa dom o ville bara ge ett tips om du vill slippa spiral..
 

Nej tack!

Skrivet av  Venus
Inga p-piller för min del!

Har hört förr att de ska vara såååå skonsamma och alla ska "tåla" dem, men inte jag i alla fall...
 

Rekommenderar H-spiralen!

Skrivet av  ano
Får inte använda vanliga p-piller tex. pga min propprisk, men Hormonspiralen kan jag ha och den är suverän! Har ingen mens alls numer och just inga biverkningar! Väl värt ett försök enl. min åsikt! =)
 

Pessar..

Skrivet av  Ursula bf 24/1
skulle du kunna tänka dig att prova det?
 

Ja,

Skrivet av   Venus
men jag tror det blir samma som kondomen tyvärr... Den brukar bli liggandes brevid, och då funkar det ju inte så bra! :)
 

Nej, jag tror..

Skrivet av  S-J
.. faktiskt det måste sitta på rätt ställe för att funka *s*
 

P-stav kanske?

Skrivet av  Maggan
Då slipper du ha något "därinne".
 

Men...

Skrivet av  Venus
det är ju ännu mer "därinne" att ha den inuti armen! :)
 

Jag menade...

Skrivet av  Maggan
...i underlivet såklart! Räknar inte armen till underlivet. :-))
 

Nä,

Skrivet av   Venus
men spiralen kan man ju ta ut när som helst! Stavarna i armen sitter ju där de sitter!

Dessutom verkar ju spiralen mer likalt än stavarna och ger förhoppningsvis mindre biverkningar efetrsom det är väldigt mycket mindre hormoner.
 

en fråga Venus...

Skrivet av  HC
i inlägget ovan tipsar du ju om länken till naturlig familjeplanering, för oss har det funkat perfekt länge nu, jag är verkligen helnöjd! (Och givetvis helt införstådd med "riskerna"!)
 

Jo...

Skrivet av   Venus
men jag kan absolut inte riskera att bli gravid just nu! Vi har helt enkelt varken råd eller ork!

Så fort jag pluggat klart åker spiralen ut igen och vi återgår till NFP.
 

Artiklar från Familjeliv