Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Glömt pillret

Skrivet av Pillan mamma till 4:a gullungar
i torsdags kväll glömde jag ta mitt P-piller Cerazette (p-piller utan östrogen) När kan jag vara säker på att ha ett full gott skydd igen? Jag tog pillret som vanligt på fredagkväll. Tacksam för svar!
Svar på tråden: Glömt pillret

Finns

Skrivet av  ano
det inte info i förpackningen?
Här är info:

Om du glömmer att ta en eller flera tabletter
Om du är mindre än 12 timmar försenad med din tablett, så påverkas inte den graviditetshämmande effekten med Cerazette. Tag den missade tabletten så snart du kommer ihåg det och ta sedan nästa tablett vid ordinarie tidpunkt.
Om du är mer än 12 timmar försenad med din tablett, kan den graviditetshämmande effekten med Cerazette minska. Ju fler tabletter du har glömt i följd desto mer minskar skyddet. Tag den missade tabletten så snart du kommer ihåg det och ta sedan de följande tabletterna vid ordinarie tidpunkt. Använd dessutom kompletterande skydd t.ex. kondom under de följande 7 dagarna. Om du har missat en eller flera tabletter under den allra första behandlingsveckan och du hade samlag veckan innan du glömde tabletterna, finns det risk för att du har blivit gravid. Fråga din läkare om råd.

Och länken: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=111269&DocTypeID=7&UserTypeID=2
 

tack!!!

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
:-
 

Artiklar från Familjeliv