Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Naturlig familjeplanering! - långa funderingar

Skrivet av Hanna som undrar om det finns fler
Hej!
Vi har bortsett från två kortare perioder då jag tagit minipiller, de senaste 10 åren klarat vår familjeplanering bra med hjälp av naturliga sätt. Dvs bland annat avbrutet samlag under hela månaden, men inget samlag eller med kondom under tänkbar ägglossning. (Avbrutet samlag ger ju inte full skydd, men det antal spermier som kan tänkas finnas i sekretet skulle jämställas med sterilitet om man tog ett fertilitetsprov på det, är vad vi lärt oss).

Jag upplever att vi verkar vara allt mer ensamma ( fast det är klart att vi springer inte runt och frågar folk precis) med att inte tycka att spiraler eller hormoner är ett bra sätt att sköta familjerplanering på för vår familj. Men samtidigt funderar jag på varför det funkar för oss? Eller är det så att andra som får barn oplanerat levt som vi, ofta tycker jag mig höra om att människor blir gravida oplanerat trots spiraler, hormoner, eller barriärskydd.
Ibland tänker jag att det kanske är så att vi är tokiga och att förr eller senare så hamnar vi där med oplanerad graviditet, men är risken större för det nu än det vore med annat skydd?
Samtidigt så känner jag att det vi idag har är ett stort gemensamt ansvar, min man har ansvar och tar ansvar, han vill inte ha fler barn och han vet också att jag aldrig skulle göra en abort. Många andra män verkar liksom överlåta det hela på sin partner, det är deras fel som inte tagit piller, eller haft koll på trådar osv.

Är vi ensamma eller finns det fler som tänker och resonerar som vi?
Svar på tråden: Naturlig familjeplanering! - långa funderingar

Vi...

Skrivet av   Venus
behöver bara se varandra nakna för att jag ska bli gravid! Inget skydda har hjälpt hittils så nu blir det en hormonspiral trots att jag är allt annat än sugen på det!
Tyvärr så går det bara inte men ytterligare en oplanerad graviditet just nu! Ekonomin håller inte för det!
Men sen när det inte "gör" så mycket åker spiralen ut och vi kör som ni!
 

Vi..

Skrivet av  Ursula bf 24/1
prövade den metoden ett tag det fungerade i 1,5 år sedan blev jag gravid. Vet inte vad vi ska hitta på efter bebisens ankomst men hormoner och spiral är uteslutet.
 

Har samma problem!

Skrivet av  Elvira med -02 och Liten i magen
Ska också ha barn i slutet på januari och jag vet inte vad vi ska använda för skydd efter förlossningen... Jag kommer antagligen att amma i ungefär 18 månader och jag vill inte ha spiral då det känns som onödiga pengar att lägga om man tänker försöka med syskon efter ca två år...
Kondom är såååå bökigt, och avbrutet är verkligen inte säkert. Minipiller mår jag urkass av så jag känner mig väldigt osäker. Hur har du tänkt?
 

Eftersom..

Skrivet av  Ursula bf 24/1
vi inte vill ha fler barn efter det väntade januari barnet, så funderar vi på att någon av oss ska sterilisera sig. Men det är ett stort beslut och jag har även hört rykten om att det inte görs i mitt landsting. Så ännu vet jag varken ut eller in.
 

Ni är inte ensamma!

Skrivet av  E
Hej ni! Vi har också (och jag känner flera) tillämpat familjeplanering ungefär som ni tidigare. För att göra det hela ytterligare lite säkrare började jag använda en Personadator för ett ganska bra tag sedan. Men hjälp av den så blir ju de säkra perioderna lite säkrare och de osäkra perioderna blir ännu lättare att identifiera. Nuförtiden behöver vi inte avbryta samlag på de dagar som är säkra och när det "pockar på";-) på de osäkra dagarna använder vi kondom.

enligt dem själva är Personan säker till 96%, dvs om hundra kvinnor använder sig av den i ett år blir 6 gravida. Men om man redan innan använder säkra perioder o.dyl så tror jag inte risken för oönskad graviditet är så stor.

Personan har diskuterats flera gånger här inne, så använd sökfunktionen om ni vill läsa mer.

Lycka till!
 

Tack!

Skrivet av  Hanna som nu vet att det finns fler
Hej och tack för ditt svar!

Jag har tittat på Personan, och tycker det verkar bra, men eftersom jag ammar så funkar den inte än.
Jag har en bok om Billingsmetoden, men inte orkat riktigt, funderar på om det möjligen vore ett bra sätt att säkra upp det hela, men jag vet inte ens om det behövs?!

Om man talar med barnmorskor om att leva som vi så verkar de tycka att vi spelar rolett men jag uppfattar det så.

 

Vet inte heller

Skrivet av  E
om det egentligen "behövs". Det gick ju bra för oss också innan, men jag har en viss dragning till tekniska leksaker...

Sen tror jag absolut det spelar in hur pass lätt man blir gravid. Någon här skrev att det räcker att se varandra nakna så är det kört;-) och jag har vänner som fått fem barn på kort tid trots olika preventivmetoder... För egen del är jag/vi ganska tröga, båda barnen har tagit ett år vardera på sig innan det "tagit"...

Kanske också något att ta med i beräkningen...

Håller för övrigt med dig om barnmorskors reaktioner, har stött på detsamma.

Lycka till!
 

Vi

Skrivet av  Lotta m 3
har i ock för sig blivit oplanerat gravida-en gång av få då vi använt kondom..... (Den sprack.......!)

I övrigt har vi kört avbrutet vilket har fungerat bra mellan våra 3 knoddar. Dock känns det lite otillräckligt nu när vi helst inte vill ha fler.

Men vill heller inte använda hormoner/spiral.............
 

Artiklar från Familjeliv