Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kopparspiral/hormonspiral???

Skrivet av Linn
Blev förstagångsmamma i våras, och har nu så smått börjat fundera över andra preventivmedel istället för kondom...

Innan liten kom till använde jag minipiller (follistrel) och det är det enda preventivmedel förutom kondomer jag har testat (kan ej använda kombinerade p-piller pga propprisk). Jag använde minipiller i många, många år, och har alltid varit nöjd... Ända tills nu! Nu efter förlossningen så har vi bara använt kondom - alltså inga extra hormoner - och för första gången på väldigt länge kan jag känna lust!!! Jag trodde innan att det helt enkelt inte fanns riktig lust inom mig... Men nu har jag alltså upptäckt att den visst finns där!!! Och nu vill jag inte bli av med den igen! Därför vill jag inte börja med minipiller igen heller.

Jag har funderat över spiral. Hormonspiralen utsöndrar ju samma hormon som minipillrena, men visst är det så att det är i mindre mängd!?
Tror / vet ni om hormonspiral kommer att ha samma "biverkningar" som minipillrena???
Funderar över kopparspiral också, men eftersom jag redan nu har väldigt riklig mens, så är jag mycket tveksam...
Vad tror ni??? Vad har ni för erfarenheter???
Svar på tråden: kopparspiral/hormonspiral???

Hejsan!

Skrivet av  ano
Jag kan inte heller anv. vanliga kombinationspiller pga propprisk och har tidigare anv. minipiller.
Nu har jag hormonspiral och är supernöjd med den!
Betydligt färre biverkningar än med minipillren, så jag rekommenderar starkt h-spiralen! =)
 

Hej!

Skrivet av  Camilla
Jag upptäckte också min lust när jag slutade med p-piller efter 15 år, och det var ju en trevlig upptäckt.
Provade h-spiral, men det blev värre än med p-piller, jag kände absolut INGENTING, och dessutom var jag så trött att jag höll på att somna när jag körde bil.
Så den åkte ut efter några veckor, hade verkligen inte tålamod att vänta och se.
Fick istället k-spiral, och det fungerar utmärkt.
Visst är det rikliga blödningar, men det står jag ut med. Det finns helt enkelt inget bättre alternativ för mig.
Men, som med allt annat, så är det ju olika för alla.
En del får ju till och med ökad lust med h-spiral har jag läst.
Så det är väl bara att prova - k-spiralen kostar ju inget, så det är en fördel, speciellt om du vill ta ut den snart och försöka få fler barn. H-spiralen kostar väl en 1200 kr tror jag.
 

För mig...

Skrivet av  Chrillan
...är k-spiralen det bästa p-medel jag någonsin haft. Blödningarna är normala (trots riklig mens innan jag fick barn) och humöret och lusten som de ska.

Levonovan passade inte mig, fick depression av den. Men den fungerar ju för många, så jag vill inte helt avråda dig från att testa den.

Gör en sökning på detta snack så får du upp mängder av inlägg ang. kopparspiral och hormonspiral.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv