Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sjösjuk av p-piller

Skrivet av Senny
Snälla kloka medsystrar, hur ska jag göra?

Jag trodde jag var smart som började med p-piller när jag slutade amma, dels för att det är säkrare än minipiller, dels för att det har som biverkning att mjölken försvinner. Men jag mår jätteilla!

Särskilt på kvällen, och det är svårt att hinna kvällsracet: middag, diska, bada barnen, på med pyjamas, välling, mediciner, AD-droppar, borsta tänder, läsa saga, sitta potta, på med blöja, hoppisäng, gonatt gonatt. Gonatt sa jag. Och helst klart klockan åtta.

Det är jättesvårt att göra allt snabbt och effektivt när det känns som jag ska kräkas hela tiden (vilket jag dock aldrig gör). Ska det vara så här? Jag mår illa hela dagarna och hela nätterna, men det är allra värst på kvällen. Barnmorskan rekommenderade att jag skulle äta ut kartan och sedan överväga hormonspiral. Men vad händer om jag slutar innan? Jag har bara tagit fem piller, och kartan räcker ända till 22 december. Ser inte alls fram emot de närmaste två-tre veckorna. Buhu, snälla hjälp!
Svar på tråden: Sjösjuk av p-piller

Sluta bums!

Skrivet av  Venus
P-piller lurar ju kroppen att tro att den är gravd, därför får du biverkningarna.

Sluta ät dem genast! Kan bli lite blödningskrångel, men det är det värt!
 

Ringde gyn igen och hon gav OK till att sluta

Skrivet av  Senny
Jag ringde och frågade vad som händer om jag slutar bums och fick svaret: ingenting. Förutom att man inte har nått skydd mot graviditeter alltså. Och så kan det bli blödning som inte hänger ihop med menstruationscykeln, men vad gör det mig, jag har inte blött på 1,5 år eftersom jag inte fått tillbaka mensen efter förlossningen. (Jag har ju ammat tills nu.)

Hej hopp vad glad jag är, nu får jag må bra igen! Tack så mycket för svaret! Har varit idag och inhandlat kondomer istället!
 

Artiklar från Familjeliv