Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som har erfarenhet av pessar.

Skrivet av Trött på hormoner
Funderar starkt på att prova pessar för att slippa detta strul med hormoner. Men det är några saker som jag funderar på.

1. Hur är det med kostnaden på spermiedödande medel. Jag menar, hur länge räcker en tub på ett ungefär, och vad kostar den? Kostnaden är tyvärr väldigt relevant då jag är student och knappt har råd med pillren som jag äter idag.

2. Blir det mycket kladd med spermiedödande medel ? Rinner det ur av sig självt om man går runt efter att man haft in det, eller är det fastare ?

3. Som jag fattat det så ska man väl kunna sätta in pessaret en stund innan själva samlaget ifall man vill det. Så man måste väl inte göra det exakt före som med kondom. Men när ska man ta på det spermiedödande medlet ? Går det också att ta på ett tag innan, eller måste man göra det precis innan ?

4. Vad är helt och hållet era ärliga erfarenheter av pessar. Vad har ni upplevt negativt och positivt ?
Svar på tråden: Ni som har erfarenhet av pessar.

Jag hade pessar ett tag

Skrivet av  Christine
1. Hur är det med kostnaden på spermiedödande medel. Jag menar, hur länge räcker en tub på ett ungefär, och vad kostar den? Kostnaden är tyvärr väldigt relevant då jag är student och knappt har råd med pillren som jag äter idag.
Jag skaffade mitt pessar i april och slutade någon gång i juli/augusti och jag har kvar av gelen. Men det beror ju också på hur ofta man har sex ;o) Du lägger en sträng mitt på spiralen och sen duttar du på runt om med fingret. Så tuben räcker ganska länge. Den är inte speciellt dyr att köpa sen heller. 75:- tror jag den kostar.

2. Blir det mycket kladd med spermiedödande medel ? Rinner det ur av sig självt om man går runt efter att man haft in det, eller är det fastare ?
Nej, inget kladd. Det sitter på insidan av pessaret, mot livmodertappen, inte ut mot slidan. Kletet är snarare sperman :o)

3. Som jag fattat det så ska man väl kunna sätta in pessaret en stund innan själva samlaget ifall man vill det. Så man måste väl inte göra det exakt före som med kondom. Men när ska man ta på det spermiedödande medlet ? Går det också att ta på ett tag innan, eller måste man göra det precis innan ?
Du kan föra in pessaret ett tag innan, men inte FÖR länge innan, då måste du pytsa in mer med hjälp av en speciell spruta för vagina. Jag gjorde som så att efter lite förspelsnojsande så förde jag in den. Ingen hit att vara den som ger oralsex till någon som fört in spermiedödande medel, jag lovar *s*

4. Vad är helt och hållet era ärliga erfarenheter av pessar. Vad har ni upplevt negativt och positivt ?
Jag var jättenöjd, tills jag fick problem med underlivet. Vet fortfarande inte om det var spermiedödande medlet som var boven i dramat, men jag misstänker det då vissa kan reagera mot det. Slutade då jag hade långa sprickor mellan blygdläpparna som gav svamp och som inte gick över utan bara blev värre och värre. Om det inte varit för det hade jag glatt fortsatt, för jag tyckte inte att det var bökigt eller pinsamt eller så, men så har vi ju känt varandra i 8 år också ;o)
 

svarar också

Skrivet av  Sara
1. Hur är det med kostnaden på spermiedödande medel. Jag menar, hur länge räcker en tub på ett ungefär, och vad kostar den? Kostnaden är tyvärr väldigt relevant då jag är student och knappt har råd med pillren som jag äter idag.
S: Som Christine sa, det beror ju på hur ofta... Jag har inte upplevt det som dyrt...

2. Blir det mycket kladd med spermiedödande medel ? Rinner det ur av sig självt om man går runt efter att man haft in det, eller är det fastare ?
S: nej, det blir obetydligt kladdigare än det blir annars

3. Som jag fattat det så ska man väl kunna sätta in pessaret en stund innan själva samlaget ifall man vill det. Så man måste väl inte göra det exakt före som med kondom. Men när ska man ta på det spermiedödande medlet ? Går det också att ta på ett tag innan, eller måste man göra det precis innan ?
S: Jag läste att man kan sätta in det upp till en timme innnan, så räcker det med det spermiedödande medlet man hade på från början. Blir det längre tid får man spruta in en dos extra (har jag dock inte testat...).

4. Vad är helt och hållet era ärliga erfarenheter av pessar. Vad har ni upplevt negativt och positivt ?
S: Litet bökigt känns det -men betydligt smidigare än kondom. Känns skönt att slippa stoppa i sig hormoner.
 

Artiklar från Familjeliv