Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som har erfarenhet av pessar.

Skrivet av Trött på hormoner
Funderar starkt på att prova pessar för att slippa detta strul med hormoner. Men det är några saker som jag funderar på.

1. Hur är det med kostnaden på spermiedödande medel. Jag menar, hur länge räcker en tub på ett ungefär, och vad kostar den? Kostnaden är tyvärr väldigt relevant då jag är student och knappt har råd med pillren som jag äter idag.

2. Blir det mycket kladd med spermiedödande medel ? Rinner det ur av sig självt om man går runt efter att man haft in det, eller är det fastare ?

3. Som jag fattat det så ska man väl kunna sätta in pessaret en stund innan själva samlaget ifall man vill det. Så man måste väl inte göra det exakt före som med kondom. Men när ska man ta på det spermiedödande medlet ? Går det också att ta på ett tag innan, eller måste man göra det precis innan ?

4. Vad är helt och hållet era ärliga erfarenheter av pessar. Vad har ni upplevt negativt och positivt ?
Svar på tråden: Ni som har erfarenhet av pessar.

Jag hade pessar ett tag

Skrivet av  Christine
1. Hur är det med kostnaden på spermiedödande medel. Jag menar, hur länge räcker en tub på ett ungefär, och vad kostar den? Kostnaden är tyvärr väldigt relevant då jag är student och knappt har råd med pillren som jag äter idag.
Jag skaffade mitt pessar i april och slutade någon gång i juli/augusti och jag har kvar av gelen. Men det beror ju också på hur ofta man har sex ;o) Du lägger en sträng mitt på spiralen och sen duttar du på runt om med fingret. Så tuben räcker ganska länge. Den är inte speciellt dyr att köpa sen heller. 75:- tror jag den kostar.

2. Blir det mycket kladd med spermiedödande medel ? Rinner det ur av sig självt om man går runt efter att man haft in det, eller är det fastare ?
Nej, inget kladd. Det sitter på insidan av pessaret, mot livmodertappen, inte ut mot slidan. Kletet är snarare sperman :o)