Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kopparspiral - erfarenhet någon?

Skrivet av undrande
Fick barn för ett par månader sedan och nu föreslog min barnmorska att jag ska sätta in en kopparspiral som prevmedel, eftersom jag inte kan äta de gamla vanliga p-pillrena (då jag ammar) och är lite tveksam till minipiller. Har någon här erfarenheter - positiva/negativa - av sådana? Något jag bör tänka på?

Hade redan innan riklig mens som dessutom varade länge (sju dagar, tycker jag är lång tid). Är detta något negativt?
Svar på tråden: kopparspiral - erfarenhet någon?

JAG tycker den är toppen

Skrivet av  marib
inga hormoner, ingen planering, gratis (i min kommun). En dag längre mens men det kan jag leva med
 

Tja..

Skrivet av  k-spiralen (som åker väck den 29/12)
Jag satte in k-spiralen i samband med en kirurgisk abort för 5 månader sedan. Eftersom jag blöder mycket i vanliga fall och har enorma menssmärtor (högra benen domnar av helt mm) så trodde läkaren att k-spiralen skulle göra allt värre, men jag provade den ändå.
Den första månaden hade jag konstant vrålont, men det kan ha berott på aborten också. Efter det har jag i princip inte haft någon mensvärk alls. Borta! Från att ha legat klubbad i sängen med TENS och värktabletter - till ingen smärta alls.

Men blödde gjorde jag mer, ca 5 dagar extra. Det kunde jag leva med, men den här cykeln har jag haft mens sedan den 23 november...
Barnmorskan tyckte jag skulle ta ut den, så den 29:e ryker den.
Jag vill nog inte ha något skrot alls i min kropp, är väldigt infektionsrädd. Är rädd om min familjelycka, den vill jag ha kvar! *nojjig*

P-piller och liknande kan jag inte ha, pga små blodproppar i somras. Mamma och mormor har fått rejäla proppar av p-piller. (Mammas hela vänstra sida "försvann")
P-spruta och dyligt, får jag enorm acne av.
Äter medicin mot det, och den bör inte kombineras med den sortens hormoner.
Kondom har jag använt i 6 år, och nu är jag urless.

Ska nu prova Persona, en p-dator som säger till när man inte ska ha oskyddat samlag. Då använder vi kondom istället.
Så får det bli.

Lycka till i djungeln!
 

Alla mina högra ben *fniss*

Skrivet av  k-spiralen (som åker väck den 29/12)
Slarvfel. Jag är expert på att skriva rörigt!
 

Artiklar från Familjeliv