Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hormonspiral, kan ni inte

Skrivet av rådvill
tala om vilka biverkningar ni har fått? (Gått upp i vikt? blivit håriga? Deprimerade? Aggressiva?? tappat känseln i vagina? annat?)
Vet inte om det är rätt för mig som har reagerat så här på p-piller.
Svar på tråden: hormonspiral, kan ni inte

Biverkningar

Skrivet av  Sara med BF 29 Juli
Jag blödde konstant dom första 7 månaderna, små men dagliga blödningar. Sen slutade jag blöda helt under ett och ett halv år och efter det små korta blödningar vid menstid. Det var dom positiva biverkningarna.

Initialt hade jag nog lite ökad sexlust, men det beror nog mkt på säkerheten och enkelheten tror jag.

Efter ca 1 år började h-vetet, tror jag. Vet inte riktigt då det tog LÅNG tid innan jag härledde det till spiralen.

Jag blev deppig, trött, mkt huvudvärk och STÄNDIGA svampinfektioner i underlivet. Sista sommaren med spiralen hade jag 16!!! svampinfektioner på 2,5 månader.

Jag tog ur min Levonova i Mars i år och efter en månad mådde jag bra! Inga humörsvängningar, inga svampinfektioner, ingenting!!! I 4 år gick ´jag och mådde skit och ingen talade om att det kunde beror på spiralen!

Min gynekolog skriv ut hormonplåster som alternativ, men jag kände direkt att det blev samma biverkningar med dom! Så nu är det slut med tillsatta hormoner för mej!

Väntar nu vårt tredje och sista barn och sen får maken sterilisera sig, för jag har gjort mitt!!!

Så, om du tidigare mått dåligt av hormonpreparat, fundera ordentligt och leta upp en gynekolog som du kan prata med, innan du överväger levonova! DEt är mitt tips! Lycka till!
 

jag ska faktiskt

Skrivet av  Ine
ta ut min Levonova på tisdag. Har haft den nästan exakt 1 år. Blödde så gott som dagligen små skvättar i 3 månader. Efter det ingenting.
MEN...jag har mått konstigt och inte riktigt vetat vad det är. TROR starkt på att det är spiralen så nu åker den ut och jag får se hur jag mår sen.

Jag är deppig, trött, har tappat tron på mig själv...känner inte igen mig.

Vet inte vad jag ska ha för prev.medel sen men till en början ska jag inte ta några hormoner för att se hur jag mår.
 

Mår toppen!

Skrivet av  Åsa
Jag har haft min Levonova i två år, och har aldrig tålt några hormonpreparat tidigare. Jag har gått ner i vikt, fått bättre hy, blivit av med mensen, mindre PMS och otroligt mycket mer sexlust. Så jag trivs utmärkt med min hormonspiral! /Åsa
 

Mina biverkningar är..

Skrivet av  Anna
...trötthet,huvudvärk men värst av allt är att jag får cystor som spricker och det är inte kul,dessutom så är det vanligt vid levonova och vid mini-piller. jag ska plocka ut min men vet inte vad jag ska ha istället!
 

Så här

Skrivet av  ThoGa
lite mer finnar vid mens...men de har redan blivit bättre det med..mer lust..inga direkta biverkningar annat än finnarna.
 

Svarar...

Skrivet av  Chrillan
...som jag brukar; Jag fick en djup depression som efter två år kunde härledas till hormonspiralen. Utöver det så fick jag mellanblödningar (kom efter ca tre år). Jag "vaknade upp" ur min dvala direkt efter uttagandet av spiralen.

Nu har jag k-spiral och är helnöjd!

Brukar även tipsa om att göra en sökning på detta snack så komer det upp många inlägg, både för och emot Levonovan.
 

tack, jag tycker

Skrivet av  morsan
ni är ljuvliga på denna sidan som svarar så snällt fast jag förstår ju mer jag läser att det kan bli tjatigt med samma frågor ideligen.