Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som har Persona?

Skrivet av k-spiralen (som åker väck den 29/12)
Enda alternativet jag har kvar tror jag! Tycker det verkar rätt roligt dessutom. *s*

Är det någon som har det och kan berätta lite vad ni tycker om den?
Svar på tråden: Någon som har Persona?

vad är det? imt

Skrivet av  morsan
..
 

Har en *vinkar*:-)

Skrivet av  E
Persona är ju en dator som registrerar hormonmängder i urinet. Man kissar på en teststicka åtta gånger varje cykel och så talar datorn om huruvida det är rött=risk för graviditet och grönt=bara att köra;-).
Den talar även om när man har ägglossning.

Jag tycker att det fungerar bra för mig. Det är inte alls så pyssligt som man kan tro till en början. Däremot har de precis höjt priset på teststickor (från januari) så det blir lite dyrare än tidigare.

Vet inte riktigt vad jag ska säga mer... Något som är viktigt att vara medveten om är att företaget själva säger att den bara har en säkerhet på 94% dvs om 100 kvinnor använder den under ett år så blir 6 st gravida.

Man kan kolla in dem på nätet, där kan man även fylla i ett litet "självtest" om det är något som passar för en. (Har jag för mig att man kan i alla fall)

http://www.persona.info/se/

Har du några mer specifika frågor så svarar jag gärna!
 

Jag!

Skrivet av  Linda
Jag har börjat med den rätt nyligen men måste hålla med E att det inte alls är så krångligt som man kan tro. Jag är bara inne på min 8:e dag än så jag kan inte berätta så mycket, men jag tycker att det är rätt spännande att lära sig hur kroppen fungerar :)
Själva datorn är mindre än vad jag trodde (köpte min begagnad för 400 kr) och utförlig information följer med den. Hade en fråga om användandet och ringde då Personas rådgivning. Fick både ett snabbt och mycket trevligt svar. Hittills känns det riktigt bra!
Anledningen till att jag började med Persona var att jag inte tål några hormoner längre, efter att ha fått mitt andra barn. Tappar all sexlust av dem och blir allmänt konstig. Inte undra på att det är ett så säkert skydd *skrattar*

 

Hade… ;0)

Skrivet av  Persona non grata
Resultatet efter sex månaders minutiös iakttagande att bruksanvisningens instruktioner ligger just nu i sin spjälsäng och snusar… .
 

Nej, men något liknande (ganska långt)

Skrivet av  Annah
kanske man kan säga :) Vi använder nämligen Naturlig Familjeplanering, NFP (kolla gärna in www.familjeplanering.com). Med "något liknande" menar jag att både Persona och NFP tar sin utgångspunkt i de hormonvariationer som sker i kvinnans kropp under en menscykel och som påverkar om hon kan bli gravid eller inte. _Skillnaden_ mellan Persona och NFP är att om man använder Persona överlämnar man år Personan att avgöra när man kan ha sex eller inte. Använder man NFP kan man däremot avgöra det själv! Säkerheten ligger på samma nivå som vid användande av Persona. NFP går till så här: Slidsekretet förändras under månaden och man kan lätt lära sig att se detta. När man kan bli gravid är sekretet ungefär som rå äggvita, det känns "halt" vid slidöppningen (man behöver inte känna med fingrarna, man känner sig helt enkelt hal!), det luktar ägglossning (detta märkte jag efter att vi hållit på med NFP ett tag, det var bara som en visshet - "så här luktar ägglossning!"), man vet ju också att män tycker att kvinnor i ägglossningstid är mer attraktiva, så det är verkligen en särskild doft. Detta sekret kallas också spermieledande, eftersom det skapar kanaler för spermierna att simma i och det ger också spermierna näring under deras färd mot ägget. När man _inte_ kan bli gravid är sekretet ungefär som potatismjöl utrört i lite vatten (min beskrivning) och det känns torrt runt slidöppningen. Sekretet kallas grindsekret och det sätter upp hinder för spemierna och dödar eller skadar dem allvarligt inom bara några timmar. Det skapar en helt livsfarlig miljö för dem. Om man tittar på detta sekret i mikroskop är det verkligen som grindar.

Denna metod rekommenderas varmt!! Och man kan ju låta Persona och NFP komplettera varandra. Kanske kommer du efter ett tag t.o.m fram till att du inte behöver Personan! Vem vet?
 

Artiklar från Familjeliv