Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sterilisering? (även på Fråga pappor)

Skrivet av *i valet&kvalet*
Vi vill inte ha fler barn (har två med sannolikt ärftligt betingade funktionshinder) och har samtidigt extremt svårt att hitta bra preventivmetod, dels därför att jag mår väldigt dåligt av hormonbaserade p-medel, dels därför att vi av ideologiska skäl inte kan tänka oss metod där ett redan befruktat ägg stöts bort. Min man är helt inne på sterilisering, men jag är lite orolig för att ingreppet är jobbigt eller att han inte skall trivas med resultatet. Finns det någon här med erfarenhet av manlig sterlisiering? All info är av godo!
Svar på tråden: Sterilisering? (även på Fråga pappor)

De flesta..

Skrivet av  Camilla
..verkar nöjda med resultatet.

Signaturen "Vasektomator" har dock en annan erfarenhet, och hans berättelse fick mig och min man att lägga ner förslaget.

Sök på sidan 20 i början av juni om du vill läsa.
 

Jag såg det och…

Skrivet av  *i valet&kvalet*
…blev orolig. Tidigare har jag fått intrycket att vasektomi var i princip utan nackdelar men detta lät ju allt annat än bra. Hur gjorde ni i slutändan? Känner mig totalt modlös. Verkar ju inte finnas någon lösning som passar oss och som samtidigt är tillräckligt säker. Vore det bättre om jag steriliserade mig, då?
 

Jag behöll

Skrivet av  Camilla
min kopparspiral, och tänkte att nackdelarna gick att stå ut med.
Det här med att ett befruktat ägg stöts ut händer väl, men jag tror inte det är så vanligt. Jag har vad jag vet blivit gravid en gång på 5 år, och fick då en 5 dagar sen och väldigt riklig mens, eller missfall om man så vill.
Jag skulle aldrig sterilisera mig - man vet helt enkelt inte hur det påverkar kroppen, och jag vill vara så naturlig som möjligt. Även om det så klart inte är naturligt att ha koppar i kroppen, men jag känner mig iallafall så som jag är skapad.
 

Maken steriliserade sig

Skrivet av  M.D.
för 24 år sedan efter det att jag hade blivit gravid för fjärde gången. Jag åt P-piller men blev ändå gravid och då tyckte vi att det var den bästa lösningen

Ingreppet skedde under narkos och man gjorde ett snitt på var sida om pungen och skar av sädesledaren.
Maken hade inga större besvär utan jobbade som vanligt dagen efter. Han var lite öm några dagar men det gick över ganska fort.

Maken har aldrig ångrat sig
 

Några frågor

Skrivet av  Linda
Vad är det för skillnad på sperman efter ingreppet?
Har din man haft problem med potensen efter ingreppet?
Är en manlig sterilisering 100% säker?
Vore tacksam för svar!
 

Skall försöka svara

Skrivet av  M.D.
på dina frågor.

Genom att man har skurit av sädesledarna så kommer inga spermier med i sädesvätskan. Däremot är mannen inte steril direkt efter ingreppet utan det kan ta några månader eftersom det kan finnas sädesceller med i sädesvätskan som finns i sädesblåsorna. Mannen fick lämna spermaprov några gånger tills man såg att han var steril.

Den manliga potensen påverkas inte av steriliseringen. Maken har fungerat precis som innan ingreppet.

Om den är 100% säker vågar jag inte svara på. På en sida jag har läst står det "näst intill 100% säker" och på en annan står det att man inte behöver något annat preventivmedel. Vi har inget annat preventilmedel använt och det har inte blivit några fler barn här.

Gå in på www.google.se och sök på sterilisering så får du många bra sidor att läsa på.

 

Tack snälla!

Skrivet av  Linda
Ska googla vid tillfälle. Tack för dina svar! Blev mycket klokare *ler*
 

Artiklar från Familjeliv