Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pessar efter förlossning?

Skrivet av Notte m tjejer 0202&0409
Hej
Jag använde pessar efter första barnet och nu funderar jag på passformen efter andra förlossningen.
Min BM tyckte inte att vi behövde göra nån koll utan att jag skulle höra av mig om nåt kändes annorlunda (!).
Och det gör det :-(
När jag sätter in pessaret så vill framkanten inte fastna bakom blygdbenet utan åker fram/ner. Är det för stort eller för litet då?
Och hur påverkas pessarstorleken av bäckenbottenmuskulaturen?

Jag ska givetvis boka en tid för kontroll/utprovning, men funderar lite i förhand. Min BM hade inget bra svar på frågan om träningen, det blir ju knas om jag provar ut ett pessar nu och sen blir upptränad i bäckenbotten så att pessaret inte passar...
Så det blir väl till att använda annat gummi istället, som jag verkligen avskyr... så det blir väl fortsatt celibat :-(
Svar
Du måste prova ut ett nytt!
Ursäkta, men vad är det för dåligt insatt BM du har? Man ska ju t om kolla storleken om man gjort abort, gått upp/ned x antal kilo osv. Då MÅSTE man ju kolla storleken efter en förlossning!

Det låter ut som du har ett för litet pessar, gå till din BM, eller till nån annan och prova ut ett nytt i rätt storlek!
Skrivet av  Annis
Okunnig eller nonchalant BM.
Går man ner eller upp mycket i vikt eller om man är blir gravid osv så förändras livmodern, livmodermunnen och livmodertappen. Det är därför viktigt att prova ut ett nytt pessar. Och det borde BM veta, alternativt ta reda på.
Skrivet av  S-J