Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur skyddar man ansiktet vid kyla?

Skrivet av Fröken J
De senaste dagarna har vi haft noll-gradigt i Skåne och efter våra promenader har Isabell varit röd på nästippen. Hur skyddar man ansiktet mot kyla på bästa sätt. Eller gör det inget om de blir röda på näsan och kinderna?
Svar på tråden: Hur skyddar man ansiktet vid kyla?

Vet inte men

Skrivet av  memim o Sander
Min mellanson brukar se ut som en kräfta när vi varit ute. Förra året o. året innan gick jag inte ut med honom om det var kallare än -10-15grader. Vi har ganska kallt här ibland :-)

Man kan väl smörja ansiktet med nån kräm för att skydda (brukar inte använda) MEN då är det viktigt att göra det minst en halvtimme eller en timme innan man går ut, annars blir det bara en tjock hinna som gör att man förfryser sig!

 

Hej!

Skrivet av  Anna&Albert21/10
Tvätta inte ansiktet på mogonen, då tar du bort det naturliga fettlagret. Att hon är röd är naturligt när det är kallt. Det är när det börjar bli vitt som man ska se upp det är tecken på förfrysning.
 

man ska vara noga med att smörja in barnen med ...

Skrivet av  Sussie&Linus
ansiktskräm och vara noga med att INTE tvätta barnen innan man går ut
 

fet kräm!!! det är vad jag har hört *IMt*

Skrivet av  Sussie&Linus
 

Fast..

Skrivet av  Mega m Filip-99 o Fanny-01
Man ska vara noga med att smörja, men ALDRIG smörja innan man går ut! Alla hudkrämer innehåller vattten som kan frysa i ansiktet vid minusgrader.

Smörj på kvällen, men låt bli på morgonen!
 

Vad smörjer du med?

Skrivet av  Fröken J
Vi brukar ta babyolja efter badet. Finns det något annat som är bättre?
 

Nä, olja är nog överlägset!

Skrivet av  Mega m Filip-99 o Fanny-01
Vi använder Repair eller vanlig babyolja. ;)
 

Det viktigaste har jag fått lära mig...

Skrivet av  Charlotte & Oskar magen v 36
...är att INTE tvätta ansiktet på morgonen om man skall ut. Och vad lätt är det när de små liven ska äta själva...*ler*

Att skydda med t ex en halsduk gör det bara värre då utandningsluften kan frysa till i ansiktet på de små och de kan då lättare förfrysa sig.

Så det är nog bara att acceptera lite röda näsor och kinder om ingen annan har något supertips *ler*
 

Röd näsa är väl mest mysigt!

Skrivet av  Carina m Erik 23/9-01
Att barnen blir röda in ansiktet när man kommer in från kylan gör absolut ingenting, särskilt när det inte ens är minusgrader!!! *s*.

När det är kallt ute så är det bästa man kan göra att inte tvätta barnets ansikte. Då bibehålls hudens naturliga skyddande lager av fett. Om man behöver tvätta av barnet efter maten (och det behöver man ju ofta...) så kan man ta lite barnolja på en tvättlapp och torka av det värsta.

Det absolut sämsta man kan göra innan man går ut är att smörja in barnets ansikte med någon hudkräm. Det man gör då är att man lägger en hinna vatten över ansiktet och när man går ut så fryser den. Även i feta hudkrämer finns det en hel del vatten, så håll tssarna borta från burken!

Ibland läser man att man kan smörja in ansiktet med något som är garanterat vattenfritt, som vaselin, och att det då skyddar ansiktet från kylan. Men det gäller som jag har förstått det när man utsätter sig för extrem kyla, som tex en längdskidåkare, skoterförare eller nordpolsfarare. Så kallt att det behövs för våra barn blir det nog inte i södra eller mellersta Sverige mer än vart hundrade år ;^)

Det enklaste är nog att tänka att din dotters ansikte klarar sig nästan lika länge ute i kylan som ditt. Längre, till och med om hon sitter i en vagn med skyddande suflett.

Så mys med din lilla rödnos, kanske lite fika när ni kommer in från kylan. Röda kinder och näsor tycker jag hör till, det ser så bullerby-härligt ut!
 

har fått lära mig sedan barns ben att INTE

Skrivet av  Linda m. Oliver (18/10-01)
smörja in ansiktet med ågra krämer.
Inte heller tvätta det på morgoenen innan man går ut. Så detta följer jag med Olvier oxå.
 

Rött = ofarligt, vitt = förfrysningsrisk!

Skrivet av  Linda & Filippa 5/9-01
Men jag vet inte hur man ska skydda ansiktet. Fast jag tror inte det är någon fara, ansiktshuden är härdad och klarar ganska många minusgrader, även hos ett barn. Är det -20 så kan man ju hålla sig inne!
 

Om man använder kräm

Skrivet av  Anna-68 m Nova 29/9-01
så måste det vara en fet kräm utan vatten ( dvs utan fukt och bara fett) annars kan effekten bli tvärtom och man får köldskador.
Läs innehållsförteckningen. Det finns speciella krämer som skyddar i vind och kallt väder.
 

Ingen fara md röda näsor och kinder!

Skrivet av  Mar ie med Adam-99 & Lydia -01
Här är vi ute vintertid även om det är -20 :-) Men det blir inte så långa stunder direkt. Kallare än -20 gör att vi är inne. Röda näsor och röda kinder har mina barn nästan varje dag nu mer, t ex idag har vi haft -13. Precis som Linda skrev är det först när det börjar vara vita fläckar som man ska akta sig, för då är det risk för förfrysningsskador. När vita fläckar uppkommer är det bästa att själv ta av sig sina handskar och värma barnet med sin egen handflata.
 

Fet kräm=svettdroppar

Skrivet av  Majsan & Gosbäbisen 3/10-01
Jeppjepp, om man så smörjer med en kräm som aldrig sett skymten av vatten så fryser det på kinderna ändå efterom krämen täpper till så att huden inte blir av med fukten. Då blir det småsmå droppar under krämen som gör att man kan förfrysa sej. Hårt. Mitt tips är att aldrig smörja eller tvätta ansiktet under dagen. Innan det är dags att krypa i säng kan man dock smörja med någon vattenfri salva/kräm.