Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnsjukdomar *fråga*

Skrivet av Lialia
Vilken/vilka barnsjukdomar har era barn haft?
Stämmer det att sjukdomarna blir lindrigare ju yngre barnet är?
Svar på tråden: Barnsjukdomar *fråga*

Ja, i princip

Skrivet av  Linda & Filippa 3 år
så sägs barnsjukdomarna vara lindrigare ju yngre barnet är, men det finns ju såklart undantag.

Filippa fick vattkoppor när hon var 20 månader och hon hade fruktansvärt mycket koppor och extrem klåda, så hon var ju då tyvärr ett av undantagen...

De barn som är vaccinerade enligt svenskt vaccinationsprogram är ju vaccinerade mot alla barnsjukdomar utom vattkoppor och scharlakansfeber.



PS. själv fick jag kikhosta vid en ålder av 23, och det var INTE kul kan jag säga ;o/
 

Emilia har inte

Skrivet av  Selma
haft nån alls ännu, inte ens tredagarsfeber eller femte sjukan. Väntar med spänning på vattkoppor, som väl kommer nu i vår hoppas jag.
 

Vår Oscar hade vattenkoppor

Skrivet av  Oscars (en av många) mamma
i förra veckan och idag var hans första dag på dagis. Han hade lyckligtvis en ganska lindrig variant, några tiotal koppor som inte kliade mycket och ingen feber, så han har varit på gott humör och sovit bra. I somras när det gick smitta på dagis ångrade jag bittert att jag inte hade låtit vaccinera honom mot det, men den gången klarade han sig. En liten 1,5 årig tjej hade vattenkoppor före jul och när hon kom tillbaka till dagis var hon rejält prickig i ansiktet så hon hade nog haft det kämpigt. Jag hörde att hon först hade haft en väldigt lindrig form av sjukdomen, till sina föräldrars glädje, men så blev hon sjuk en gång till och då blev det desto värre. Hoppas inte hon får några ärr, bara. Övriga barnsjukdomar är vår kille vaccinerad mot.
 

Kan man vaccinera mot Vattkoppor?

Skrivet av  Lena S m 4
Eller är det nåt bara vissa län erbjuder? Jag har aldrig hört talas om det nämluigen, Moa har inte haft de andra tre har haft , den första lindrigt nästa ganska jobbigt och trean asjobbigt och slutade med en ansiktsförlamning....och nu får vi se hur Moa mår när det blir hennes tur......
 

Jag tror jag hörde nåt om...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...att de håller på med nån utvärdering om vattkoppsvaccin i kombination med MPR, dvs det erbjuds bara i vissa län för närvarande.
 

Endast tredagarsfeber

Skrivet av  Åsa med Herman
och nagon annan kommer han inte att fa heller med tanke pa det amerikanska vaccinationsprogrammet... *ler*

 

Artiklar från Familjeliv