Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som långtidsammar!

Skrivet av Osäker på mig själv som mamma...
Jag ammar min 15 månaders pojke, vilket för mig och honom känns bra. Min man är också positiv till detta. Jag har inte bestämt att sluta ett visst datum utan har tänkt att om jag själv eller min son inte längre vill/orkar osv så slutar jag. Det blir kanske om en månad, ett år eller ännu längre. Han är ingen stor ätare när det gäller annat, men äter 2 portioner gröt per dag + plockar i sig lite av lunch och middags-maten + en och annan frukt och brödbit då och då. Han väger knappt 10 kg och bvc börjar nu mer eller mindre kräva att jag ska sluta amma för att få honom intresserad av annan mat. Någon som vet om det stämmer? Funkar det så, eller kommer det spontant ändå? Tacksam för alla råd jag kan få! Undrar även hur ni som långtidsammat har slutat. Är det ni eller barnet som tappat intresset? Jag tror ju att det kommer spontant men det stämmer kanske inte? Måste jag som mamma vara bestämd och säga stopp? Jag är hemmamamma så det är inga problem med att han ska börja på dagis och därför måste sluta. Tandläkaren sa förresten också att vi måste sluta med nattamningen för tändernas skull, men det är då han ammar som mest...
Svar på tråden: Ni som långtidsammar!

Jag tänker lite tvärt om

Skrivet av  Pallas
Jag har träffat oammade barn som är superpetiga med käk och ammade barn som skovlar in mat i alla dess former. jag tror helt enkelt att det beror på deras personlighet. Tvärt om mot din BVC-sköterska tycker jag att det är jättebra att ha amningen till hands om man har ett lite matpetigt barn. Om de blir sjuka till exempel.

Det KAN vara så att din son blir mer intresserad av mat om du slutar, men det är absolut ingen garanti, och vad ska du göra i så fall? Bröstmjölk är ju lättsmält så att nattamningen skulle göra att han inte är hungrig på dagen känns lite långsökt...

Vad gäller tänderna så finns det artiklar om det i senaste Amningsnytt som jag tycker du ska visa din tandläkare. Om du väljer att fortsätta amma så gör vad du kan med den övriga matsituationen för att undvika tandproblem, dvs undvik socker och onödigt småätande (svårt med en petig kille men du kanske förstår vad jag menar?).

Nu har jag ju inte träffat din pojke så jag kan säga om han är utvecklingshämmad eller så, så mitt råd är att du tar kontakt med en dietist med vana av petiga barn och gärna också amning.
 

Men åååååå *frustrerad*

Skrivet av  Enna
Vad arg jag blir på BVC och tandläkare som inte kommer med rätt information!

Det sista först, nattamning förstör INTE tänderna, det socker som finns i bröstmjölken hjälper snarare till att hålla en bra ph/bakteriebalans i munnen men därmed inte sagt att man inte ska borta tänderna morogn och kväll.
Sockeret som finns i välling/gröt är än värre än det socker som finns i bröstmjölken, mer info hittar du på http://www.amningshjalpen.se/radgivning/karies.htm

Gällande amnings och mat:
Jag ammar fortfarande min 2,5 åring en del på dagen och märker inget av att han skulel växa/äta mindre pga amningen.
Han helammades tills han var 9 månader för att han kräktes så fort han åt annan mat.
Vid 12 månader vägde han ifs 13kg och i BVCs ögon var han riktigt rund men där stanande han i vikten för att han lärde sig gå och fortsaatte att växa på längden.
Först när han var 18 månader började han äta ordentligt och då samma mat som vi vuxna i familjen åt, puréer mm kräktes han fortfarande upp.
Nu är han som sagt 2,5 år, väger fortfarande 13kg men växer på längden och äter som en häst trots amnignen.

Min tanke när jag läser ditt inlägg är att din kille äter mycket gröt. Gröt för mig är mättande mat med lågt kaloriintag och köper du Nesle/Sempers gröter så är det mycket utfyllnad.
Prova att byt ut frukost till smörgås med smör och leverpastej på.
Äter han potatis/pasta själv så häll över lite smält smör/flytande margarin så får du snabbt upp kaloriinnehållet i maten han äter.
I övrigt, erbjud honom "pillermat" små korvbitar, pasta i olika former, gröna ärtor, majs och amma i övrigt.
Var glad över att han ammar när han inte äter mer än han gör, tänk om ni inte hade ammat...
Så länge han växer som han ska på längden, är pigg och glad, utvecklas som han ska och kissar 5-6 gånger om dagen så är allt som det ska.

 

Nej nej nej...

Skrivet av  Lena
Åh vilken seg bvc och tandläkare du har :). Tandläkare brukar hävda att amning på natten ger karies, men en massa ny forskning visar att det inte stämmer; amning skyddar t.o.m. mot karies. Ofta är det andra saker som matvanor etc som ger karies, men när tandläkaren för höra att mamman ammar på natten så "aha där är boven". Fråga gärna på Amningssnacket om du vill ha referenser, Kattis kan mycket om det där.

Vad gäller att barnet skulle äta mer om ni slutar amma, så tror jag inte det är sant. Lite samma där, amningen får skulden för att barnet inte äter, trots att man istället borde se det som att det är tur att det här barnet ammar såpass mycket eftersom han äter så dåligt. Jag känner några som slutat amma pga detta, men deras barn har inte alls börjat äta mer. Däremot har de gått ner i vikt eftersom de slutat amma... Jag tror matintresset är nåt helt annat, som är helt skilt från amningen. I den här åldern är nog amning mer mys, gos och tröst, än just mat.

Vad gäller ev. dagisstart (som iofs inte är aktuell för dig!) så kan man ju fortsätta amma ändå! Jag började jobba heltid när min son var 1 år (pappa var hemma då), men vi fortsatte amma ett bra tag till, vi ammade då på kvällar, nätter och helger, funkade kanon.

Vad gäller att sluta amma är det nog lite olika. För oss blev det så att jag reste bort i jobbet ett par dar och sen ville han inte mer, jag hade gärna ammat lite längre men det kändes OK ändå, han verkade må bra. Då var han 1,5 år (så jag har inte ammat så länge!).

Jag kanske ska tillägga att min son ammade jättemycket men har alltid ätit mycket också, där finns t.ex. ingen koppling mellan amning och mat på det sättet din bvc antyder.

Kolla gärna på amningshjälpens hemsida, där finns lite matnyttigt att läsa! www.amningshjalpen.se
 

Någon i samma sits inne på Amning!

Skrivet av  Lena
Såg just en liknande fråga inne på amningssnacket. Någon bvc-sköterska som kräver att mamman ska sluta amma för att barnet äter dåligt, många bra svar där! Kolla gärna!
 

Alla barn är olika

Skrivet av  FiaLisa
Jag ammade min pojke ganska länge, slutade när han var 15 månader. Det är väldigt olika med barn om de vill sluta eller inte. Min flicka slutade själv amma när hon var 9 månader (vilket jag tyckte var lite trist), men pojken skulle nog ha kunnat amma hur länge som helst om jag inte satt stopp. Pappa fick helt enkelt åka bort med honom på avvänjnings-semester en vecka, tufft men troligen det enda som hade varit uthärdligt för oss.

Jag fick också påtryckningar från BVC att jag skulle sluta amma för att han gick upp för dåligt. Kan berätta att han fortfarande, 3 månader senare, går upp för dåligt men nu slipper jag iallfall tjatet från BVC-tanten. Han var sjuk mycket i våras och under sommaren och jag tyckte det var jätteskönt att veta att han ammade så att han åtminstone fick i sig vätska och den näringen, jag tror han hade haft ännu sämre vikt-kurva utan amningen.

Jag tycker du ska tro på dig själv - men ändå vara lite självrannsakande. Om han inte går upp i vikt måste du försöka hitta en lösning, men att sluta amma behöver inte vara rätt lösning (fast det kan ju vara det med) du måste försöka använda din fingertoppskänsla...

Lycka till
 

Har ammat 3 barn i ca 2 år vardera

Skrivet av  M
och deras inställning till mat är helt olika, en har varit mycket petig (tills nu när han är stor och går i skolan och plötsligt börjar uppleva riktigt intensiv hunger efter långa dagar) men de två andra har ätit det mesta och i rejäla portioner dessutom - tror inte alls det finns något samband till amningen. Det handlar nog mer om personlighet och kanske föräldrarnas inställning (med första barnet blir det nog lätt för fokuserat på det där med maten - med yngre syskon gör man inte samma stora grej av det).
Kontentan: amma på du - men nattamning är kanske inte jättebra för tänderna. Jag brukade ge mina vatten på natten istället just för att slippa hål längre fram, men hur farlig bröstmjölken är för tänderna vet jag faktiskt inte!
 

Artiklar från Familjeliv