Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En dum fråga som väl är blöjfrittrelaterad...

Skrivet av Skorpan
Jag använder tygblöjor på min 1 månaders tjeja och har inte tänkt köra blöjfritt egentligen, men jag vet många saker som är skojigare än tjgblöjor som är över fulla med löst amningsbajs...

I dag när fröken började baja så tog jag därför av henne blöjan och lät henne göra klart det hela över toaletten.

Men även om det gick bra, så lyckades jag inte hålla henne riktigt bra. Huvudet måste ju stöttas, ryggen och benen med och så ska hon kunna klämma lite.

Så min stendumma fråga är: Hur håller jag henne bäst?

Ni som kör bljöfritt måste ju hålla barnen på ett bra och tryggt sätt. Eller har ni börjat när barnen är större än så här och an hålla rätt på huvudet själva?
Svar på tråden: En dum fråga som väl är blöjfrittrelaterad...

Du kan hålla henne liggandes...

Skrivet av  Manna - med Skruttet 7 mån
... på dina utsträckta underarmar med rumpan över toan/handfatet... Hur ska jag förklara... (Hmmm är det volleyboll man slår till bollen med undersidan av underarmarna? I alla fall kan hon ligga där med huvudet mot dej och rumpan utåt. Du håller hennes ben särade med dina händer. Funkar bra med små som inte kan hålla huvudet alls. Så höll jag min dotter, o senare med bäbisens rygg mot min mage...

Förstod du hur jag menade alls?

Lycka till!
 

riktigt små

Skrivet av  SaraSj
kan man också hålla ungdfär som när man ammar alltså snett framför ens egen kropp med huvudet på din arm /melan armen och kroppen. Brukar hålla i babyns lårben med händerna så dom liksom hukar sig (va svårt det är att beskriva med ord).
lycka till!
 

riktigt små

Skrivet av  SaraSj
kan man också hålla ungdfär som när man ammar alltså snett framför ens egen kropp med huvudet på din arm /melan armen och kroppen. Brukar hålla i babyns lårben med händerna så dom liksom hukar sig (va svårt det är att beskriva med ord).
lycka till!
 

Jag är begåvad

Skrivet av  Challis med Irmelin 030516
med stora bröst ;) så när Irmelin var liten (vi började med blöjfritt vid 2 månader) så höll jag henne med hennes rygg mot min mage och huvudet stöttades upp med mina bröst :0)
Och så höll jag ena handen under rumpan/ryggslutet och andra under knäna.
Min man höll henne lite snett så hon hade huvudet lutat mot hans överarm (han har ju inte så stora bröst ;) med ena armen vid rumpan och andra vid fotlederna.
Alla måste hitta sin speciella stil för att både man själv och barnet ska känna sig säker och kunna slappna av. Jag håller med ovanstående, det är svårt att beskriva det här med ord!
Hoppas att ni hittar ert sätt att köra blöjfritt!
 

Tack alla!

Skrivet av  Skorpan
Jag tror att jag förstod era olika metoder :).

Är ju också storbystad, så kanske kan samma sak funka för mig, i alla fall efter att jag skaffat en duglig amnings-BH *s*.

Annars tyckte jag vollyboll varianten lät bra.

Tack!
 

Vilken vilken vilken?

Skrivet av  Lena
Hej Skorpan! Måste fråga vilken amningsbh du hittat? Har sett i diskussion på AP-snack att du har ungefär samma storlek som jag. Jag har köpt en Bravado (super, den prickiga, hihi) den är skön, men har du någon annan som du kan rekommendera? Förra gången hade jag bara tre stycken som blev lovligt trista och urtvättade efter 1,5 år, den här gången vill jag vara lite fräsch och ha en hel bunt...
 

Så gör jag också nu när jag smått

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
börjat köra blöjfritt med L. Hon är 6 veckor och jag har börjat räkna ut signalerna. Begåvad med stora bröst så jag har hennes rygg mot min mage och håller henne under knäna med ena handen och den andra handen håller jag mot hennes mage. Huvudet mellan brösten men hon är ganska stadig så det behövs egentligen inte.
 

Artiklar från Familjeliv