Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ser ni alternativa ut?

Skrivet av N´s mamma
Hej!
Snackade med min gravida lillasyrra häromdagen och hon frågade efter Babybjörnen som jag fått/lånat av andra syrran, men som nu ligger oanvänd. Efter att ha läst här en del om bärsjalar tipsade jag lite försiktigt om att det finns alternativ t sele. (Jag har bara burit vid enstaka tillfällen, mässor o andra ställen där barnvagn är mkt opraktiskt, o då har selen funkat gott nog) Men hon garvade o sa att hon inte alls kan identifiera sig med palestinasjalarna på söder i Sthlm. Hon är alldeles för konventionell! Eftersom jag bor på landet 5 tim resa från Sthlm så hade jag ingen aning om att man ser utanpå att nån är "bärsjalstyp"? Är det så, ser ni ut på nåt speciellt sätt? Så ni liksom känner igen "varann" på stan?

Hon hävdade att jag nog skulle platsa eftersom vi använde en gammal barnvagn (makens fr 60talet). Tygisarna syns ju inte utanpå... Och jag är inte alls nån palestinasjalsmänniska ;-)

En fundering bara, nyfiken...
Svar på tråden: Ser ni alternativa ut?

Helt normal.

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Din syrra skulle inte misstänka att jag bar runt i sjal om hon såg mig utan sjal. Ser nämligen ut som vilken normalsvensson som helst.
 

Mer som en "östermalmsstropp"

Skrivet av  Sterna
eftersom det är i de kretsarna jag för mig oavsett vart jag bor och uppfostrar mina barn.
Även en sjal kan se snygg och prydlig ut så det där din syster kommer med är bara fördommar.
 

Näpp

Skrivet av  Pallas
Här är det helst lite strikt men sensuellt även om det är dåligt på garderobsfronten för tillfället eftersom jag både är på smällen och ammar (kan ingen göra ett sexigt amningsgravidmode???). Nä, hur tusan ska jag beskriva det?

Ja, inga näbbstövlar, ingen palestinasjal, inte långkjol i vadmal inte handsytt i lin osv i allafall, jag vet ju inte vad du tycker är alternativt :) Kanske PVC-korsett är alternativt nog? ;-)
 

bara sjalen...

Skrivet av  Maria med E & S
hihi, det där har jag hört förut...
det är nog bara sjalen som ser "alternativ" ut på mig - vad det nu skulle se ut som? Men det är klart, om någon lyfte på ena byxbenet skulle de se att jag inte rakade benen och om de rotade i sonens POP-overall skulle de hitta tygisar... och om de frågade min stora pojke skulle han kanske berätta att han ammat länge. men det handlar ju mest om utanpåverk.

 

ar nog bara liiiite alternativ, men det syns inte

Skrivet av  anelle
.... tygblojor och barsjal men i ovrigt ar jag nog alldeles "normal" ;o) kanske sallar jag mig mer till "ostermalmsstroppsganget" aven om jag inte ens bor i Sverige. Har i Mexiko ar det garanterat INGEN som anvander tygblojor, om man inte maste av ekonomiska skal, kanner sjalv ingen, inte ens typ vanners "hushallerskor" anv tygblojor. Och sjalen, ja den vacker uppmarksamhet, det kommer alltid fram folk och fragar och tycker den ar praktisk. Det trista ar att i varje vagkorsning dar det star nagon och tigger sa ar de forstas vanligt att bara sitt barn, men dem tittar inte de "fina" damerna at... men som lang, blond och europé sa ar det nagonting annat. Svarmor tycker att jag ar cool och praktisk och det ar skont, men det ar manga som rynkar pa nasan at tygblojor tycker jag det verkar som. Och sonen ar verkar nojd i alla fall, hans rumpa ar jattefin ;o)
 

platsar nog inte pa ostermalm forresten ;o) imt

Skrivet av  anelle
---
 

tror det,

Skrivet av  Veronika
men de jag har sett på bärsjalsträffar ser väldigt oalternativa ut i allmänhet.

Visa din syster bilderna på tex http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/hug-a-bub.htm
Inte ser de väl särskilt alternativa ut?
 

Nä...

Skrivet av  Jullan m Olle o mössan v23
jag ser nog inte så där piffig ut, det är inte min stil. Jag ser nog ganska vanlig ut, tror jag. Kolla på min hemsida och döm själv! (funkar lite si och så just nu, men...)

http://medlem.spray.se/fiskjullan
 

Är ganska vanlig förutom när jag

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
bär något av barnen i sjalen då förstås. Annars ser jag ut som vilken kontroversiell svensson som helst ;-)
 

Haha!!!

Skrivet av  semla på tillfälligt besök
Kommer att tänka på en episod. Jag, maken, bäbisen och en väninna var på IKEA. Bäbisen, tre månader gammal, sov sött i bärsjalen. När vi var på väg att hämta syskonen i lekrummet kom det plötsligt fram en tjej till mig och sa med ett leende över hela ansiktet något i stil med att hon sett min bärsjal och att hon också hade en, varpå hon drog i något som skymtade under jackan.

Maken, som inte hört samtalet, kom sedan och undrade vad vi pratat om, varpå jag svarade ungefär så här: Hon ville tala om att hon också hade bärsjal. Men det hade hon inte behövt, det syns väl på henne.
Jag minns inte om hon verkligen hade näbbstövlar, men åtminstone beige fjällrävenjacka och runda glasögon...

Själv är jag en vanlig jeanstjej, som för tillfället klär mig alldeles för ungt för min ålder. Jag klassar mig inte direkt som alternativmänniska. Min granne gjorde det däremot för en tid sen. Typ bärsjal, tygblöjor, second handkläder, hembakt bröd av lokalproducerat mjöl.
 

Artiklar från Familjeliv