Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fråga om tygblöjor och annat

Skrivet av Cindirella
Nu har jag läst på hemsidan.Den är super bra.Har bestämt mig för Ullbyxor med formsydda blöjor.Tror att det blir lättare för mig som ensamstående.

Vill fortfarande sy egna.Någon med erfarenhet?Vilken slags tyg är bäst?Hur många lager ska det vara?Finns ullfrotte att köpa nånstans?

Vill även sy egna amningsinlägg.Kan inte vara svårt va?

en till fråga.Hur gör ni med tvättlappar?Köper ni sånna från pampers?Eller gör ni egna?Läst på amerikanska sidor att man kan göra egna...bara nyfiken på hur det funkar.Leta på goggle efter "homemade baby wipes" så ser vad jag menar.

Svar på tråden: fråga om tygblöjor och annat

Ingen erfarenhet

Skrivet av  Ellen
av att sy egna blöjor. Jag är helt värdelös på att sy! ;-)

Jag hade tygamningsinlägg när jag behövde sådana. De var runda av flanell i några lager. Borde inte vara så svårt att sy själv.

Tvättlappar använder vi frottévarianten inhandlade på IKEA. 10 st för 29 kr. toppenbra! I början varvade vi med papperstvättlappar eftersom många av frottétrasorna gick åt till att torka kräks och bröstmjölk (vi har inte egen tvättmaskin och trots att vi har 60 stycken gick de åt!). Nu använer vi bara frotté när vi är hemma. Egna gör du väl annars enkelt av gamla frottéhanddukar eller frottémetervara.
 

JAg har också tittat

Skrivet av  Cindirella
på Ikea tvättlapparna.Sånna tänkte jag köpa så man kan ha när man är ute.Göra egna av gamla handdukar verkar smart.Har inte jag tänkt på
 

Ang tvattlappar

Skrivet av  Anelle
jag kopte en bunt, nej tva forresten av frottétvattlappar pa IKEA (totalt 20st). De ar billiga och fungerar bra, och tvattar gor jag ju anda eftersom vi har tygblojor. Jag har aven tvattlappar i flanell, som borde vara busenkla att gora sjalv.

Nar vi ar pa "turné" anvander jag sadana dar oparfymerade fukttvattlappar for bebisar som t ex finns pa ICA. Nu bor ju inte jag i Sverige sa det blir inte ICA for min del, men min svagerska sager att de ar bra och billiga.

Hemsydda blojor vet jag inte sa mycket om men det finns ju ganska mycket info pa natet. Flanell kanske ar lattast att fa tag i, och du kan ju sicksacka ihop flera lager. Du skulle ju till och med kunna bestalla en omgang och anvanda som mall....
Lycka till!
 

Hihihi..

Skrivet av  Emmie
just de frotté handukarna viker jag på fyra och har som inlägg i min dotters fleesetrosor när vi ska åka långt utan toamöjlighet.. =D
 

flanell...

Skrivet av  Cindirella
Jag får för mig att flanell "trådar" av sig.Har inte testat eller så själv men bara fått för mig.Stämmer det?
 

Ang tvattlappar...

Skrivet av  Anelle
Jag anvander tvattlappar i frotté har jag kopt pa IKEA, tva paket, 20 st, tvattar gor jag ju anda eftersom jag anvander tygblojor. Bra och billiga. Jag har aven nagra i flanell som borde vara enkla att gora sjalv. Nar jag ar hemma ser jag inte nyttan av att anvanda "engangs".

Nar vi ar pa turné sa anvander jag sadana dar oparfymerade fukttvattlappar som finns t ex pa Ica. Jag bor utomlands sa mina ar naturligtvis inte fran Ica, men svagerskan sager att de fran Ica ar billiga och bra.

Egna tygblojor har jag inte presterat nagra... men flanell borde vara enklast att fa tag pa, borde funka att sicksacka ihop nagra lager. Vill du satsa pa formsydda skulle du ju kunna kopa en omgang och i stort sett plagiera dem.... eller det kanske man inte far skriva ;o)
Lycka till!
 

ursakta att jag tjatar...

Skrivet av  Anelle
men mitt inlagg forsvann... trodde jag, men nu blev det visst tva istallet.... oops
 

Kul!

Skrivet av  Emmie
Jag har bara sytt blöjbyxor med kardborrknäppning fram.
Formsydda tar ju lite längre tid att torka efter tvätt (jämfört med vikblöjor( och särskilt om du vill att de ska absorbera tillräckligt mycket och inte läcka. Jag sydde Tindras blöjbyxor av en gammal babyfilt (utsida) och frotté insida. Båda var enkla lager och jag tror att du skulle kunna sy dina inlägg i något liknande.

Amingsinlägg blir bäst passform om du klipper cirklar och klipper ut en tårtbit ur dem.

Tvättlappar i frotté är kanon. Bara zickzacka runt. Gör dem i samma färg som blöjorna så kan du tvätta allt tillsammans.

Ull vet jag ingenting om. Jag sydde trosor/byxor i fleese med resår och de har fungerat utmärkt. Nu är Tindra torr men under längre resor så viker jag in en tvättlapp i henens trosor för säkerhets skull. Fleesen är värmande och hon använder dem fortfarande.

Lycka till!
 

länk till sysida

Skrivet av  Miamamman
Här finns massor av tips:
http://www.diapersewing.com/
Tvättlappar har jag gjort av gamla utslitna handdukar. Ju mer slitna desto bättre, för dom blir mjukare och suger bättre ju mer dom använts.
 

Artiklar från Familjeliv