Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fråga om dambindor..

Skrivet av Katrin
skulle beställa tygblöjor från minimundus när jag fick syn på Tvättbara dambindor allt-i-ett och Flergångs mensskydd. Undrar om någon har använt något av dessa och undrar vad ni tycker om de, vilken skulle ni föredra?
Svar på tråden: fråga om dambindor..

Nej, men

Skrivet av  Ellen
jag har menskopp (från menskopp.se) och den är jag mycket nöjd med! Det är ju ett alternativ om du vill ha ett "flergångsmensskydd".

Jag har aldrig använt tampong och var lite orolig att jag skulle tycka att det var obehagligt, men det var det inte! Det var lite mäckigt att sätta in den de första gångerna, men redan efter två mensperioder känner jag mig helt säker.

Det är toppen att det inte luktar. Jag behöver inte byta så ofta. Jag blöder riktigt rejält 1-2 dagar och då tömde jag kanske 4-5 ggr men övriga dagar enbart 2-3 ggr.

Det var ju inte riktigt vad du frågade efter, men jag tänkte att det kunde vara ett användbart tips iaf! ;-)
 

håller med Ellen

Skrivet av  trollmamma med Tor o Axel
Jag har oxå en Menskopp o den är suverän jag har inte använt den så länge i 6-7mån se\'n blev vi gravida igen men jag är klart nöjd. Jag är nojjig för att läcka så jag har klippt trosskydds- Bindor av gamla T-tröjor som skulle slängas har bara klippt o inte ens sytt i dem 3lager blir lagom
Lycka till!!
 

Det som borde finnas i var kvinnas hem ;P

Skrivet av  Enna
är nog just en menskopp.
Köpte min när jag fick första mensen efter första barnet föddes och har aldrig varit så nöjd med ett mensskydd.
I slutperioden är det tom så jag glömde att jag hade mens.
Nu är jag gravid och ser fram emot att få använda den igen när mensen kommer tillbaka.
350kr som den kostar spar man snabbt in med tanke på vad tygbindor, tvärrmedel och el kostar.
 

Tygbindor

Skrivet av  Gurkann
Jag har tygbindor och dom är så himla bra! Jag hade imses förut men dom gillade jag inte riktigt. Det var det där med att en del ska användas flera gånger och bara byta ilägg, passade inte mig. Och så tyckte jag dom åkte omkring.
Nu har jag några ecosoft som är jättebra, men dom var himla dyra. Jag har nyligt kompletterat med dom som finns på babyboden.nu och dom är snarlika ecosoft, men avsevärt billigare. Minst lika sköna. I frotte som är lika mjuk efter tvätt fast jag inte tumlat dom. Jag kan tänka mig att dom inte håller lika länge som ecosoft för dom är inte lika arbetade i sömnaden, men å andra sidan så om dom håller hälften så länge vart det ändå dubberlt så mycket för pengarna. Ekologiska dom också.
Alla svampinfektioner är som bortblåsta också efter att jag slutat med pappersbindor. Kopp kan jag inte ha, känns konstigt. Kanske jag gör fel, eller så har jag en stl som inte finns.
 

Stort tack till alla

Skrivet av  Katrin
Jag måste säga att jag aldrig har hört om menskopp. Men det verkar verkligen något som jag skulle kunna använda :-).

Ska få mitt första barn snart i Feb, vad tror ni att jag kan använda för skydd för blödningarna som kommer efter födelse? skulle det fungera med menskopp? troligen inte, men vad finns det för andra alternativ? Skulle inte vilja använda vanliga bindor. Vad rekomenderar ni?
 

Efter förlossningen

Skrivet av  Gurkann
Är det nog bindor som gäller. Jag kunde inte tänka mig att använda tampong eller kopp om jag kunnat ha det när jag hade avslag. Som jag hade i nästa 3 månader... Mitt i varmaste sommaren. Tygbindor definitivt!
 

jätte bra

Skrivet av  Katrin
skönt att veta, då vet jag att jag kommer att använda ecosoft som du rekomenderat. Tittade nu lite på internet och verkar som att det blir en beställning av båda sorten men kanske mest av ecosoft :-) Stort tack för hjälpen :-)
 

om du inte använt tyg tidigare

Skrivet av  Gurkann
....skulle jag nog prova dom från babyboden.nu för då blir det ju inte en så stor investering. Om det nu skulle visa sig att du inte alls gillar dom menar jag. Fast alla jag känner som provat tyg har tyckt det var så himla mycket skönare än papper. Det där med tvätt i början tyckte jag inte var något problem. Det var så mycket som skulle tvättas ändå och dom är så små så det gör ingen skillnad. Fast vi har ju egen tvättmaskin förstås, kanske man upplever det annorlunda om man har tvättstuga.
 

Tror faktiskt BM rekomenderar

Skrivet av  Enna
att du inte för upp något i slidan under tiden du har avslag pga infektionsrisken.

För den kosta tid som är med avslag skulle jag använda Apotekets engångsbindor av bekvämlighetsskäl. Det är så mycket annat som ens energi behövs till precis i början.
I sliutet av avslagsperioden använde ajg sonens tygblöjor förra gången.
 

Jaha..

Skrivet av  Katrin
Det var nog bra och veta, funderade lite i stunden att prova med menskoppen eller naturlig tampong. oj oj, helt ny på området och just att det är första barnet gör det inte lättare :-)

Det var bra med sonens tygblöjor, kanske ska testa själv detta :-)
 

Antingen snor du med dig

Skrivet av  Christine
ett paket bindor från BB, såna som är jättestora, eller så köper du nattbindorna från Minimundus. Jag har dem och de vanliga och är jättenöjd. Jag har även Keeper, menskopp och är jättejättenöjd med den också!
 

en annan fråga om bindor...

Skrivet av  frågvis
ni som arbetar, hur handskas ni med era tygbindor på jobbet? Funderar lite på att inköpa själv men det känns besvärligt att ta hand om de använda på jobbet... Och hur gör ni på natten? Jag tillhör dem som blöder MYCKET både natt och dag, hur pass pålitliga är de?
 

På jobb/skola/praktik

Skrivet av  Christine
Har jag haft en fryspåse med mig att stoppa dem i. Dig skulle jag rekommendera Keeper eller Diva och kanske på jobbet kombinera med tygbinda?
 

mer frågvis..

Skrivet av  frågisen
är inte alls intresserad av menskopp (har aldrig ens provat tampong) så det känns inte alls aktuellt men däremot tygbinda med MAXIMAL uppsugningsförmåga - vilken sort skall jag då välja och vart köper man den?
 

Kan bara påpeka

Skrivet av  Ellen
att menskopp inte är likadant som tampong. Jag har aldrig testat tampong och har ändå menskopp. Inga problem! ;-)
Tygbindor har jag ingen erfarenhet av...