Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Färg och tapeter från Rusta, ÖoB...

Skrivet av Rea
De har ju ofta mycket billigare färg och tapeter. Nu undrar jag om det märks att det skulle vara sämre kvalitet på dessa grejor? För mig spelar det ingen roll, det är ju slutresultatet som betyder ngt, men min man är ytterst tveksam till att handla på lågpris affärer. Kan jag övertyga honom om motsatsen?
Svar på tråden: Färg och tapeter från Rusta, ÖoB...

Vi

Skrivet av  Petra
har köpt tapeter där. De har vart bra :O)
Lite svåra att torka av mörk tapet UTAN att den då blir lite ljusare MEN jag kan ju då tapetsera om oftare ;)
Har en lila fin tapet nu & den är fin.
Färg har jag åxå köpt där men inte målat med den än..
Hus färg till utsidan däremot trot jag man skall satsa på en bra färg..
 

+ att

Skrivet av  Petra igen :O)
vårat rum behöver 10 rullar..:O( Så då blev 500 mycket bätter än 1500-2000 kronor....... Sen så tyckte vi att de var bra att tapetsera med MEN INTE IKEAS..de var sååå tunna :(
 

Har köpt inomhusfärg

Skrivet av  Eleonor
till sovrummet på Rusta. Det blev bra, men gick åt väldigt mycket. Vi fick köpa tre hinkar med 4,5 liter i varje och då blir det ju inte så superbilligt i alla fall. Sen såg jag på Plus att någon köpt utomhusfärg på Rusta som flagnat redan året efter.
 

Snyggt namn du har...själv stavar jag med 2 l.......IMT!!!

Skrivet av  Elleonor
fd
 

...och jag stavar Ellenor *S* har hört....

Skrivet av  Ellenor
...att det finns 16 eller 17 stavningar och varianter av detta urtjusiga namn *fniss*
 

Inget att ha!

Skrivet av  Malin
Ett par av våra bekanta skulle måla om sitt staket ute. De monterade ner staketet (som var i sektioner) och skrapade bort all gammal färg och målade sen med Rustas utomhusfärg i 4 lager. Redan året efter hängde stora flagor och då hade de ändå gjort underjobbet ytterst noggrannt. En annan familj i bekantskapskretsen skulle måla väggar inomhus och de fick måla fem gånger för att färgen skulle täcka ordentligt för det var så dålig kvalitet på den, tunn helt enkelt. Så mitt såd är: Köp en kvalitetsfärg, det lönar sig både prismässigt och arbetsmässigt!Tapeterna vet jag däremot inget om.
 

Är också mycket tveksam!

Skrivet av  Lopi
Har hört att tapeterna är bara skrot, hopplösa att tapetsera med. Satsa lite mer så får ni mycket bättre kvalité tror jag.
 

Satsa på kvalitet

Skrivet av  kia
Vi ar tapetserat med Rustas tapet i ett par rum. Lite sämre tapet tycker jag....svårare att få upp. Har även målat med tafärg (använt som grundfärg) och den var hyfsad. Nu håller vi på att renovera och måla om. Rustas tapeter är svåra att ta bort (inte direkt spaltbara). Så om det kostar några hundra mer...så är det värt att satsa på bättre grejor. Lycka till !!
 

Mamma och pappa...

Skrivet av  
...har använt tapeter från Rusta när de tapetserat två rum i sommarstugan. De har varit jättenöjda och tyckt att tapeterna har varit väldigt lätta att arbeta med (de hade en pensionerad målare som hjälpte dem, och han tyckte också att tapeterna var bra). Däremot har jag hört andra klaga på tapetklister från Rusta, att det hårdnar direkt så att man inte kan "glida" med tapeten när man t ex ska mönsterpassa, som man kan göra med tapetklister av bättre kvalitet.
 

ofta är det just slutresultatet som blir sämre....

Skrivet av  Nina
...därför att tapeterna är tunnare, svårare att få på plats och allmänt aviga. Man tapetserar så sällan, och även om man köper tapeter för 250 kr/rulle så blir det inte så dyrt när man slår ut det på tiden de skall användas. Dyrare tapeter kan också torkas av, även om de inte är plastiga.

Dessutom brukar man kunna få bra rabatter om man ska göra mycket renovering, så i slutänden blir inte skillnaden så stor som på pappret.
 

ang. tapeter...

Skrivet av  Tove & Hilding 000817
När vi flyttade in tapetserade vi halva vår lägenhet med billiga standard-tapeter (Borosan) och halva med dyrare Eco Reflex. Skillnaden är enorm! Dels är standarttapeterna mycekt tunnare vilket gör jobet väldigt svårt. Det är som att tapetsera med dasspapper. Det sprack lätt i kanterna när vi skulle hänga upp dem så vi fick göra om flera våder. Många skarvar syns också igenom trots att vi spacklat och slipat noga. De dyrare tapeterna var otroligt mycket lättare at arbeta med och därmed blev resultatet bättre. Standardtapeten är också känsligare. Där vi kommit emot den när vi flyttar bokhyllan har det blivit märken. Den dyrare tapeten är tåligare. Dessutom är den vattentålig och man kan torka av den med en svamp om det blir fläckar. Standardtapeten löser upp sig om man gnuggar med en svamp. Det största misstaget vi gjorde var att tapetsera köket med standardtapet. Det gör att vi kommer få tapetsera om ena käksväggen då vi flyttar därför att det blivit fläckar som inte går bort. Dyrare tapeter är värt att satsa på!
 

Kan bara hålla med...

Skrivet av  Lopi
Efter att ha tapetserat hela lägenheten kan jag bara konstatera att de dyrare tapeterna helt klart vinner, både i fråga om hur enkelt det är att tapetsera och slutresultat. (De billigare tapeterna var inte ens jättebilliga utan just standard.)

Skulle _aldrig_ chansa med tapeter från Rusta eller ens IKEA. Man lägger ner massor av jobb, sedan kanske det bara blir pannkaka av allt...hur kul är det?
 

Vi har tapeter från Rusta

Skrivet av  Tebe
Kanske beror det lite på vart ni skall tapetsera. Själv har vi tapeter från Rusta i vårat sovrum och hallen på övervåningen. Det är väggar som inte blir så påfrestade.
Till ingångshall och kök har vi lite bättre kvalité.
Utseendemässigt är det ingen skillnad på Rusta tapeterna och andra - hittils.
 

vi har målat många

Skrivet av  Jane
gånger med rustas färg, men vi har alltid oxå även laserat väggarna, jag är mkt nöjd med deras målarfärg, jag kan oxå torka av lite nätt från väggarna.

det är så kul ju, eftersom det kostar knappt ingenting så kan man göra om lite oftare:)
 

Vi köpte 39kronors tapeter på Rusta som var

Skrivet av  Marie
jättelätta att sätta upp! Helt nöjd! Bården vi köpte till var en Nalle Puh bård som var så tunn så den var skitsvår att få upp snyggt. Så det är inte alltid som dyra tapeter är bättre än billiga

/Marie
 

Artiklar från Familjeliv