Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är pantbrev?

Skrivet av Anna
Hjälp mig, jag förstår inte vad pantbrev är? Min sambo försöker förklara men jag tror inte riktigt heller att han har full koll. Vi funderar på att köpa ett hus och alla pratar om dessa pantbrev, suck.

Kram och tack på förhand!
Svar på tråden: Vad är pantbrev?

Jag ska försöka mig på en förklaring!

Skrivet av  Ninali
Ett pantbrev är något som man tar ut på fastigheten. Pantbrevet motsvarar ett visst värde som utgör själva säkerheten för banken för att kunna låna ut pengar till dig. Uttagna pantbrev syns i fastighetsregistret för att man inte ska kunna ta ut hur många pantbrev som helst. Det framgår också vilket pantbrev (om det finns flera) som går före ett annat t ex om man inte kan betala sina räntor till banken och huset måste säljas. Den bank som har det första pantbrevet får först tillbaka sina pengar för det fall att försäljningspriset inte når upp till så mkt det är belånat för!

Puh, det är inte lätt att förklara men...Pantbrevet är en värdehandling som du får igen då du betalat klart pantbrevet. Det kan då belånas igen!
 

Tack Ninali....

Skrivet av  Anna
men hur påverkar det då mig som köpare av ett hus?

Kram
 

Ett pantbrev

Skrivet av  
kostar pengar att få. Utan pantbrev får man inte lån utan det är själva pantbrevet som banken lånar ut pengar till dig pga.
 

Ju mera pantbrev som finns

Skrivet av  Kicki & Walter
i en fastighet desto bättre för dig som köpare,det blir alltså billigare! T ex om huset kostar 1.000000
och det finns pantbrev för 75.000,ja,då ska ni köpa pantbrev för resterande summa.Kostnaden är 1,5 eller 2%(blandar ihop lagfarten o pantbrev)av den summan + en adm.avgift på 325:- eller 850:-(!)minns inte heller vilken av dem..:-( Lagfart & pantbrev är utgifter som kan bli ganska stora,som man kanske inte alltid räknar med.
 

Får man tillbaks pantbrevspengarna?

Skrivet av  ebba68
Vi har lån och pantbrev på vårt hus. När ett lån är betalt och pantbrevet inte behövs längre, får man tillbaks pengarna för pantbrevet då?
 

Nej, det tror jag inte! (imt)

Skrivet av  Ninali
s
 

nej men du äger huset....

Skrivet av  Orcid
alltså du typ pantar huset för att få ett lån..och när pantbreven är betalda (amorteringen) så är ju huset ditt.....


så har jag fått för mig det....
 

tack för svar (imt)

Skrivet av  ebba68
jhg
 

En till förklaring......

Skrivet av  mia
Vi håller på att köpa hus och jag förstod inte heller det där med pantbrev men så här är det
Vi kommer att köpa ett hus för 1 600 000kr och låna
1 400 000 kr från banken. Vi har sån tur att det redan finns pantbrev i huset för 1 150 000 kr så dom nya pantbreven vi måste ta är alltså så det täcker upp till 1 400 000 kr dvs 250 000 kr. Och kostnaden för nya pantbrev är 2% av beloppet på dom nya pantbreven som tas.
Hoppas du fått klarhet i det hela.