Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur har folk råd att köpa hus?

Skrivet av har man råd? Hur?
Jag fattar inte hur folk har råd! Enligt handelsbankens kalkyl kan vi låna 1.1 milj. ca och får då en månadskostnad på ca 8 000. Enligt banken ska vi kunna låna ca 1,8 milj och klara oss. Men jag fattar inte hur!?

Idag har vi en bokostnad på ca 5 000 och pengarna går åt. Fattar att vi måste få mer koll på pengarna men vet inte riktigt hur.

Vi snålar inte men slösar inte heller. Ok, vi spar nu 1 500 i månaden, 200 per barn och månad(2 barn) och pensionsspar 200 var.

V¨åra inkomster är 15 700 resp. 22 000 före skatt.

Hur ser era inkoster ut? Har ni råd med hus i Stockholm? Har ni dragit in på nåt för att få råd med hus?

Tycker alltid det är något som kommer varje månad. T ex tandläkare, nya kläder till barnen, medicin, sjuk el vabdagar.

Den lyxen vi unnar oss idag är en utlandsresa ca vartannat år som kostar ca 18-22 000 totalt.






Svar på tråden: Hur har folk råd att köpa hus?

Tjaaa, jag vet knappt

Skrivet av  S
själv hur vi har råd men på nåt sätt så har vi det.

Vi bor i ett 1,5 år gammalt hus i sthlm.
Vi tjänar 27 resp 20 tusen före skatt, vi har ett barn.
Vi har räkningar för ca 10 000 i månaden utöver det tillkommer det mat och vi pensionssparar och lägger undan totalt ca 1500 varje månad för hela familjens räkning.
Vi betalar 14500 varje månad i boendekostnad, el och vatten ingår inte.
Vårt hus kostade 2,6 miljoner.... Vi hade en insats på 300 000:-

Jag har dessutom precis blivit av med jobbet så det blir såååå spännande ;( att se hur det kommer att funka ekonomiskt nu...

Det finns inte direkt så mycket att dra in på för oss heller.

Så tyvärr har jag egentligen inga bra svar att ge, men så här ser det ut för oss i alla fall

 

Tja

Skrivet av  Magdalena
Jag tycker att det låter mycket att låna 1,8 omo ni har de lönerna. Vi har lån på ca 850000 och just nu, med en föräldraledig, så har vi inkomster på ca 30000 kr före skatt. Då går det runt, med lite över. I vanliga fall kan vi spara ganska mycket i månaden, så att vi slipper ta lån när vi byter bil osv.
Så vill jag ha det, inte att boendet ska kosta allt, men så bor vi ju i en småstad oxå, det är ju svårare om alla hus är dyra...
 

man flyttar

Skrivet av  Chris
från Stockholm!! Jag bor nu i Östersund o för de priser som ni får en vanlig villa för, får vi en herrgård. Här ligger de typ dyraste villorna runt 1,5-2 mille men vanliga, en liten bit från centrum runt miljonen! Kan man tänka sig att bo nån mil bort komme man ner mellan 5-800 000 kr!
 

Ja,det är ju väldans lätt!

Skrivet av  !!!!
Att flytta.Antar att jobben inte växer på träd
och att bo i hus får väl inte "kosta" vad som helst?
Alla vet nog att husen i mindre orter är billiga och i storstäder är det dyrt,men köper du i ex.Sthlm så gör du knappast någon förlust om du en dag vill sälja.Det gör man antagligen på en liten ort/samhälle.
Eller går jämt upp.

Varför är det då så många som väljer att flytta från småstäder om nu husen är så billiga? Undrar varför:-/
 

Tja det kan ju bero

Skrivet av  Emmaa
på att jobben inte finns för alla ungdomar som utbildar sig på högskola idag? Alla industrier försvinner och så vidare!

Nej det är alls inte säkert att man får tillbaka pengarna på ett hus eller lägenhet i tex Stockholm om man tvingas sälja. Förlusten kan tvärtom bli mycket stor för många om de tvingas sälja under lågkontur.

Även om man bara får tillbaka hälften av vad man satsat på en villa i glesbygden så kan det ändå vara mycket mindre förlust än på en stadsvilla även om det blir mer procentuellt sett.

Sedan har självklart storstan sina flördelar men jobben tex som du nämner.
 

Även på mindre orter

Skrivet av  Lenah
så går faktiskt priserna upp. Vi köpte för 650 kkr, renoverat för ca 350 kkr och skulle säkert få 1500 kkr om vi ville sälja.
Så Stockholm är inte enda stället där hus är värda pengar. Hela Sverige avbefolkas inte, för vi är många som inte vill bo i Tjockhult!
 

mitt svar

Skrivet av  civ.ek
Eftersom frågan var hur man har råd, så har jag svarat efter våra förutsättningar. Vet att vi tjänar över medel, så vi är kanske inte helt representativa för skribenterna på fN, men så här ser det ut för oss:

Vid heltid har vi 68.000 brutto, dvs. ca 41.000 efter skatt. Nu jobbar vi dock båda 60% och fyller ut med 2 fp-dagar var, så vi har netto 33.000.

Lån (ojämkat) på 9.500 ränta (lån tot 2,2 milj)
Hade kontantinsats på 1,1 milj (2 sålda lgh)
Driftskostnad (värme, el, sop, försäkr, etc.) ca 2.500

Livsmedel och övriga utgifter ung som de flesta andra med 1 barn, skulle jag tro. Sparar endel, har bil, åker på sem (dock inte utomlands sedan innan grav), och tycker vi lever ett bra liv.

 

Många har kanske kontantinsatser

Skrivet av  Maja
att lägga in??=)
 

Tja

Skrivet av  Skrållan
vi ökade vår boendekostnad med ca 4-4500 kr då vi köpte hus. Vi har före skatt- 22 000 kr samt min lön som före skatt och på en heltid är nästan 19 000 kr(jobbar 75% men varit delvis fl sen vi köpte hus)
Tänker ofta att detta kán ju inte gå- men det finns pengar varje månad, trots att vi sen vi flyttade har haft mindre pengar i inkomst än vi räknade på.

Visst kan jag ibland önska att vi ex slapp ett av topplånen. Skulle vara trevligt att inte jämt måsta fundera om det går göra den renovering ex som man vill.
Man får välja vad man lägger sina pengar på.
Men ett bra hus är värt mkt för oss. Ingen av oss lägger mkt pengar på kläder eller annat, och just nu är huset och barnen det vi satsar på.
 

Prioriteringar

Skrivet av  Peterlina
Det är det det handlar om tror jag.
Alla prioriterar olika. Vi har precis köpt ett hus för 2,6 miljoner. Vi har lån på 1,8 milj och resten är kontantinsats från såld lägenhet/sparade pengar.
Vi har en nettoinkomst på 59500 ungefär. Det är ju såklart över medel, men vi har räknat med att kunna betala av lånen på 15 år. Egentligen skulle vi klara 10, men då skulle vi få leva lite snålare... det vill vi inte.
Vi har inte särskilt dyra vanor alls. En liten 6-åring i familjen och hon får ju kosta det hon kostar, men varken jag eller sambon har dyra vanor.
Att gå ut och festa har vi egentligen aldrig gillat, så det blir inga såna utgifter...
Många bäckar små, tror jag är det som gäller.
 

Bostadskarriär

Skrivet av  Tina
Har vi satsat på. Vi flyttade till Sthlm för 7 år sedan och sedan dess bytt från 1 rok till 2 rok till 3 rok och nu villa. På tvåan sålde vi för 800.000:- mer än vi köpt den för, trean för 900.000:- mer.
Jag vet att alla inte har möjlighet/lust/ork att flytta runt, men det kanske är svar på din fråga?

Det klagas ju en del på priser i Sthlm, men å andra sidan kan man tjäna bra på det också om man är lite om sig och kring sig.
 

Artiklar från Familjeliv