Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ozon-behandling?

Skrivet av Marre
Vi har tittat på ett hus som luktar cigarettrök. Det finns tydligen något spärrskikt man kan måla på väggar och tak för att få bort lukten. Men när min man pratade med anticimex tyckte de att det skulle vara bättre att först riva bort alla tapeter och golv, städa ordentligt och sedan ozonbehandla huset. Anticimex menade att det var bättre att göra så än att bara "kapsla in" lukten med spärrskikt, ibland kan det tydligen börja lukta med tiden ändå. Ozonbehandlingen skulle kosta ungefär 4000kr. Har någon erfarenhet av detta? Fungerar det bra? Blir det farliga kemikalier i huset efter en sådan behandlig?

Hoppas någon vet!
/Marre
Svar på tråden: ozon-behandling?

Det enda jag vet

Skrivet av  Skrållan
är att ngr bekanta som upptäckte att de bodde i ett mögelhus har ozonbehandlat det ett antal ggr som en del i renoveringen. Ozonbehandling görs även efter rökskada . Tror inte att det kvarstår farliga kemikalier. Känner min vännina och hon skulle vägra bo i ett hus om det fanns sånt.
 

Har ozonbehandlat en bil...

Skrivet av  K-line & Jeanna 011226
och det blir inga farliga kemikalier eller liknande. Det enda man skall tänka på är att alla växter inomhus dör. Man sätter alltså in en maskin som alstrar ozon. Jag har sedan för mig att ozonet på något sätt drar till sig, eller reagerar med lukten. Precis efteråt luktar det pest men sedan försvinner alla dåliga dofter. Exempelvis stank min bil svettig hund när jag köpte den, men efter en natt med ett ozonaggregat luktade den sprojlans ny.
 

Håller med anticimex

Skrivet av  Stina
Vi rev ner tapeter, några innertak (de var väldigt dåliga ändå och behävde bytas), slipade alla golv, tvättade och tvättade, och så satte vi upp små kuddar som absorberar bl.a. rök- och hundlukt, och det luktar ingenting hos oss nu. Vi var beredda att ozonbehandla om det inte hade räckt att göra som vi gjorde. Vi har även målat lite med den där inkapslingsfärgen, men jag skulle inte helt förlita mig på den.
 

Vi ozonbehandlade vårat hus innan vi flyttade in..

Skrivet av  Camilla
Det blev JÄTTE bra.
Rev inte ner några tapeter och det blev bra ändå.
Men om ni vet att ni ska tapetsera så ta ner dom innan ni ozonbehandlar.
Vi har bott i huset i snart 2 år och ingen lukt har kommit fram ännu.
(när vi tapetserade om och rev ner tapeterna kom lite fram men försvann lika fort igen)
Hör av dig om du undrar något!
(de som bodde i vårat hus VAR stor rökare och det var gult överallt och luktade pyton, bara vi var in på visning luktade kläderna rök!)
 

Helt klart värt pengarna *IMT*

Skrivet av  Camilla
.
 

Artiklar från Familjeliv