Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svensk standard - eluttag??

Skrivet av Fam Ström
Stämmer det att man i (nästan) varje rum måste ha ett eluttag under strömbrytaren (precis innanför dörren) när man bygger nytt? Vår arkitekt påstår att det kallas städuttag och är ett krav för att bostaden ska uppfylla svensk el-standard. Vi kan inte välja bort det för då kommer huset inte att godkännas vid besiktningen :-(
Svar på tråden: Svensk standard - eluttag??

låter osannolikt

Skrivet av  yab
att du måste ha eluttag i varje rum kan ju vara en sak och att man har det under strömbrytaren är väl pratiskt pga dragn av elkabel.
Städuttag???? Vi har två uttag till centraldammsugaren i vårt enplanshus + källare, visserligen byggt 91 men ändå.
 

Tyckte jag med

Skrivet av  Fam Ström
Särskilt eftersom vi kommer att ha centraldammsugare. Vad ska man då med de uttagen till?? Han hävdade dock att det ska vara så, oavsett om man har centraldammsugare eller inte! Snälla, är det nån som vet var man kan kolla detta? Om det inte krävs måste vi ha riktiga papper på det så vi kan bevisa motsatsen.
 

Det är svensk standard - ja!

Skrivet av  Mansan
MEN det är inte NÖDVÄNDIGT för att godkännas vid besiktningen. När min kompis byggde vill hon ha uttagen intill fönstrena istället för vid dörren/strömbrytaren och hennes hus gick då igenom besiktningen.
Vänd dig till byggnadsinspektören vid din kommun. Min far är pensionerad sådan och han säger att man ska ha uttag i vart rum men det behövs absolut inte vara just vid strömbrytaren utan det är ju för att det är mest praktiskt så.
 

Men vi har ju...

Skrivet av  Fam Ström
eluttag i varje rum. Räcker det då? Det är ju helt vanliga uttag vi pratar om. Då tycker jag att man borde kunna ta bort dem helt. Vet du var man kan hitta mer om detta? Tack för svaret.
 

gå in på

Skrivet av  mady
byggahus.se på forumet där kan du säkert få svar
 

Aldrig hört talas om

Skrivet av  Fiery
Här har vi elluttag där de behövs bäst. Skulle vi ha det vid varje lampkontakt skulle jag bli galen :)

Ett tips är att vända sig till byggnadsnämnden eller någon som brukar godkänna husbyggen.

Det måste vara lathet att man sätter dem under kontakterna?
 

Nej

Skrivet av  titti90tusen
Men ofta gör elektrikern det för det är snabbast att dra ledningarna rakt upp och ner.
 

Artiklar från Familjeliv